به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوی صنایع پلاستیک، صنعت خودروسازی با چالش های اساسی رو به روست که یکی از آنها کاهش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش دامنه کارکرد و استفاده از خودروهای الکتریکی و برقی است. اگرچه به نظر نمی رسد با یک راه خاص، بتوان مشکلات این صنعت و عوارض ناشی از آن بر محیط زیست را حل کرد، مهندسان طراحی به طور فزاینده ای به عنوان یک رویکرد موثر به دنبال استفاده از مواد سبک هستند. تولید یک ماده جدید برای سبک سازی وزن خودرو توسط BASF با کمک یک کمپانی ایتالیایی نیز در همین راستا صورت می گیرد.
پیش از این، سپرهای عقب و جلوی اتومبیل های کوچک معمولا از سیستم پلی یورتان با فیبرکوتاه تقویت شده، تولید می شدند که ضخامت دیواره آنها عموما ۳۰ میلی متر بوده است. تلاش برای کاهش وزن با کاهش ضخامت سپرها با استفاده از ترکیب پرکننده با چگالی کمتر، شکست خورده است. خواص مکانیکی مهم مانند استحکام مکانیکی، سختی و مقاومت در برابر ضربه در مورد پرکننده با چگالی کمتر کافی نبوده است.
اکنون دو شرکت BASF و شرکت ایتالیایی STR Automotive به هم پیوسته اند تا ماده جدیدی با وزن سبک به نام Elastolit را به بازار عرضه کنند. طبق گفته این دو شرکت، این ماده جدید مبنی بر پلی یورتان مدول بالا و با مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، سفتی و مقاومت در برابر ضربه است و یک راه حل ابتکاری برای این مشکل دیرینه به شمار می رود.
یورگن اشنایدر، از بخش توسعلی فنی شرکت BASF Polyurethanes توضیح می دهد: ” خواص مکانیکی بهبود یافته مواد ماتریس به طراح اجازه می
دهد تا ضخامت دیواره چنین اتصالات الحاقاتی (سپر) را حدودا ۲۰ درصد کاهش دهد بدون اینکه کیفیت اجزای سازنده را به خطر بیاندازد.”
وی می افزاید: “این امر به ویژه در مورد چنین اجزای کوچکی (با مساحت زیاد) با توجه به دقت در اندازه و اثرات آب هوایی روی آنها بسیار اهمیت دارد.. استحکام هر چه بیشتر مواد و همچنین مقاومت در برابر حرارت زیاد، اثر بسیار مثبتی بر روی کارکرد این قطعات (سپرها) د ارد.”
بسته به نیاز و کاربرد آن، این ماده سبک وزن جدید را می توان با انواع فیلر یا پر کننده های مختلف، ترکیب کرد. مانند فیبرهای استاندارد معدنی که برای قطعاتی نظیر سپرها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یا می توان این ماده را با ترکیبی از الیاف کربن و کره شیشه توخالی برای اجزایی که کاهش وزن برای آنها در اولویت قرار دارد، ترکیب کرد.
شرکت ها گزارش می دهند که در سری اول استفاده از این مواد، وزن خودرو با موفقیت به میزان ۰.۶ کیلوگرم در متر مربع کاهش یافته است. برای پانل های عقب این به معنی کاهش وزن تا ۱.۵ کیلوگرم است.
این تیم همچنین برای کاربردهایی که می تواند از ثبات دمای بالا مواد استفاده کند، مانند ساخت محفظه های موتور برای این مواد جدید پتانسیل هایی را مشاهده می نماید.