این گزارش بر اساس تحقیق نوآورترین شرکتهای ۲۰۱۹ که توسط گروه مشاوران بوستون (BCG) انجام شده است، تهیه شده است. عنوان این گزارش نوآورترین شرکتهای جهان در سال ۲۰۱۹؛ تبلور هوش مصنوعی میباشد.
سیزدهمین پیمایش سالیانه گروه مشاوران بوستون (BCG) در خصوص حوزههای نوآوری و رتبهبندی نوآورترین شرکتهای سال ۲۰۱۹، به افزایش قابل ملاحظه هوش مصنوعی و پلتفرمهایی که از نوآوری پشتیبانی میکنند، پرداخته است.
شرکتهای موجود در فهرست نوآورترینهای BCG در سال ۲۰۱۹، از هوش مصنوعی، پلتفرمها و زیستبومها برای توانمندسازی خود و دیگران جهت دنبال کردن محصولات، خدمات و روشهای جدید استفاده میکنند.
آلفابت/گوگل، که پس از یک دوره ۱۳ ساله اپل را از صدر لیست خارج نموده است، با توجه به ترکیب هیأت مدیرهاش در وهله اول یک شرکت هوش مصنوعی است. مدتهاست که این شرکت به استقبال پلتفرمها (اندروید) و نیز زیستبومها (مثلا در نحوه تعامل با دیگران برای توسعه Waymo به عنوان یک کسبوکار جدید در حوزه رانندگی خودران) رفته است.
در جایگاه دوم آمازون است که علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی در تجارت خردهفروشی خود، در زمینه فنّاوری تشخیص صدا (Alexa) و سرویسهای مبتنی بر پلتفرم (Amazon Web Services) پیشتاز است. اپل در جایگاه سوم به نرمافزار پیشگام در حوزه تشخیص صدا (Siri) کمک کرده و یک محیط کاری مجازی را برای توسعهدهندگان اپلیکیشن از طریق پلتفرم iOS خود ارائه داده است.
مکدونالد (رتبه ۲۱ لیست) از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای ارائه منوهای دیجیتالی استفاده میکند که به طور مداوم و متناسب با عواملی مانند ساعت روز، روز هفته، ترافیک رستوران و آب و هوا تغییر میکند. فیلیپس (شماره ۲۹) در سال ۲۰۱۸ پلتفرم هوش مصنوعی را راهاندازی کرد که به دانشمندان، توسعهدهندگان نرمافزار، پزشکان و ارائهدهندگان خدمات بهداشتی کمک میکند تا به تواناییهای پیشرفته آنالیتیکال دسترسی پیدا کنند و به سرعت بتوانند دادههای بهداشتی را تشخیص داده و تجزیه و تحلیل کنند.
BP (رتبه ۴۶ ام لیست سال ۲۰۱۹ نوآورترینها) از یادگیری ماشین برای بهینهسازی مدلهای پیشبینی خود در استحصال مخازن نفت و گاز استفاده میکند. جنرال موتورز (رتبه ۴۰ ام) از طراحی با کمک هوش مصنوعی جهت کاهش وزن بخشهای طراحی و ساخته شده به روش سنتی تا ۴۰% استفاده میکند و در کنار آن قدرت این بخشها را تا ۲۰% افزایش میدهد.
کارشناسان، حیطههای مختلفی از تاثیرگذاری هوش مصنوعی در زمینه بهداشت و سلامت پیشبینی کردهاند. از جمله بهینهسازی تشخیص رادیولوژی، ساخت لوازم هوشمند پزشکی و شناسایی الگوهای جدید سرایت بیماریها. در زمینه خدمات مالی، بیمهگذار چینی به نام پینگ آن (Ping An) مدلهای پیشبینیکننده توسعهیافته دیجیتالی بومی و تشخیص صدا را به عنوان بنیان کسب و کار خود توسعه داده است.