به گزارش واحد ترجمه و تولید محتوی صنایع پلاستیک،امسال نمایشگاه پلاستیک و لاستیک چین، موسوم به Chinaplas 2020 تمرکز ویژه ای را برای بازارهای آسیایی خواهد داشت. در این مطلب بر آن هستیم تا دلایل تمرکز چایناپلاس ۲۰۲۰ بر پتانسیل داخلی بازارهای آسیایی را برای شما همراهان گرامی تشریح نماییم.
اقتصاد جهانی با فشار رو به پایین روبرو است و ادله ای چون جنگهای تجاری-تعرفه ای و مشکلات زیست محیطی از رشد جهانی اقتصاد کاسته است، و عوامل عدم قطعیت، صنایع پلاستیک و لاستیک جهانی بر سر دو راهی قرار داده است و سرمایه گذاران را در شک و شبهه فرو برده است.
مجموعه این چالش ها باعث می شود سرمایه گذاری ها برای حفظ منافع صاحبان سرمایه به سمت محافظه کاری بیشتر پیش بروند. زیرا شرکت ها برای خود در کوتاه، میان و بلند مدت استراتژی هایی تنظیم می کنند که اهداف در آنها تبیین شده است که باید در طی بازه زمانی مورد نظر به آن برسند. اما وقتی عدم قطعیت بر بازار حکفرما می شود، امکان این برنامه ریزی ها وجود ندارد و با افزایش ریسک سرمایه گذاری مواجه می شویم، افزایش ریسک هم به معنای کاهش سرمایه گذاری هاست. با تمام ناهمواری های اقتصاد جهانی، چشم انداز رشد برای بازارهای آسیایی مثبت است این امر به ویژه در اقتصادهای نوظهور آسیا نمود بیشتری دارد و در نتیجه توجه سرمایه گذارها را به سمت این کشورها و بازارهایشان معطوف می گردد.
Chinaplas 2020 از رویکرد “محلی + منطقه ای + جهانی” استفاده می کند و بستری از راه حل های بسیار مقرون به صرفه و از نظر فناوری ها، پیشرفته را ارائه می دهد که متناسب با نیاز بازارهای جدید برای بازیگران بالادست و پایین دست مطلوب و موثر باشد.
آسیا جهان را در نشاط اقتصادی رهبری می کند
آسیا به بزرگترین بستر نمود اقتصادهای نوظهور در قرن بیست و یکم بدل شده است. این منطقه با بیش از نیمی از جمعیت جهان، گسترش طبقه متوسط ، افزایش مصرف و دگرگونی مداوم صنعتی که دارد به بازاری مناسب بدل شده است. رشد سریع آسیا با وجود کندی رشد اقتصاد جهانی، برای سرمایه گذاران همچنان جذاب است. در حال حاضر آسیا بیش از یک سوم اقتصاد جهانی را شامل می شود و اعتماد به نفس آن همچنان تقویت می شود چرا که برای نمونه تجارت در داخل قاره آسیا از کل تجارت این قاره کهن با سایر مناطق مانند آمریکای شمالی و منطقه یورو هم فراتر می رود و این مبین پتانسیل درونی اقتصاد آسیاست.
با توجهی که منطقه آسیا و خاصه آسیای جنوب شرقی به خود جلب کرده است، سرمایه گذاری های خارجی در آسیا رو به رشد است. بر اساس گزارش منابع متعدد و از جمله مجمع BoAo برای آسیا، سرمایه گذاری از اقتصادهای توسعه یافته به ویژه بازار سرمایه ایالات متحده آمریکا در حال عقب نشینی است و در عوض در حال گسترش در بازارهای نوظهور آسیایی است. به یک معنا، ظرفیت رشد اقتصاد کشورهای توسعه یافته لبریز شده است و سود سرمایه گذاری در آسیا بیشتر از کشورهای پیشرفته است و در نتیجه سرمایه ها به سمت این بازارها جلب شده اند.
وزارت بازرگانی چین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که چین با وجود رکود در سرمایه گذاری جهانی، سرمایه گذاری خارجی بیشتری را نسبت به سالهای قبل جذب می کند و نه کمتر. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، چین بیش از ۳۰.۰۰۰ شرکت جدید را با سرمایه گذاری خارجی تاسیس و ثبت نموده است که حدودا ۶۸۳ میلیارد یوان سرمایه برای آنها جذب شده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل از رشد ۶.۵ درصدی خبر می دهد.
رشد قوی در بازارهای نوظهور
اقتصادهای نوظهور آسیا به طور مداوم سیاست های جدیدی را برای کمک به شرکت ها در تحول و جذب سرمایه خارجی اتخاذ می کنند. با ترکیب این مساله با پتانسیل بازار داخلی این کشورها، بخش تولید با جهش رو به روست. هر ساله حدود ۶۰ درصد از بازدیدکنندگان خارج از کشور رویداد چایناپلاس از کشورهای آسیایی می آیند و تعداد بازدیدکنندکان این رویداد از آسیای جنوب شرقی در سنوات اخیر رو به فزونی است
ویتنام در حال بدل شدن به یک ستاره پر فروغ اقتصادی و یک اقتصاد جدید نوظهور در منطقه است. طبق دفتر آمار عمومی این کشور، تولید ناخالص داخلی ویتنام طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ با ۶.۹۸ درصد رشد سالانه مواجه بوده است. این میزان رشد طی ۹ سال اخیر، بالاترین رقم رشد اقتصادی کشور ویتنام است. علاوه بر این صنعت پلاستیک در ویتنام، یکی از محرک ها و پیشران های توسعه بوده است و در دهه گذشته به طور متوسط سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد رشدکرده است.
از مزایای اقتصاد ویتنام، هزینه کم کارگر همراه با هزینه های رقابتی زمین، انرژی و مالیات است. علاوه بر این، بنادر و ارز پایدار این کشور از رشد بخش تولید صادر محور آن طی دهه گذشته حمایت کرده اند. بسیاری از شرکت های چند ملیتی با آینده نگری، برای خود ردپایی در ویتنام ایجاد کرده اند. از جمله این شرکت ها می توان به نایک، آدیداس، مایکروسافت؛ نوکیا، ال جی، سونی، سامسونگ و … اشاره کرد. تولیدکنندگان ماشین آلات چینی، مانند هایتیان، BORCH، JWELL و Yizumi نیز در این کشور پایگاه ها و کارخانجات تولیدی، انبارها، شرکت های تابعه و دفاتر خدمات پس از فروش مستقر نموده اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از اهمیت ویتنام برای صنعت پلاستیک چین روی لینک قبلی کلیک کنید.
درست مانند ویتنام سایر کشورهای آسیایی نظیر تایلند، مالزی، اندونزی و هند نیز رشد خالص مطلوبی را تجربه کرده و تمرکز جدی سرمایه گذاری روی آنها وجود دارد.
تایلند به عنوان دیترویت آسیا شناخته می شود. انتظار می رود که در سال ۲۰۱۹ تولید وسایل نقلیه این کشور به رقم ۲.۱۵۰.۰۰۰ برسد. همچنین این کشور به عنوان آشپزخانه دنیا نیز شناخته می شود و پیش بینی می شود طی بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میزان رشد مرکب این صنعت در این کشور به رقم ۴.۴ درصد برسد.
مالزی نیز با رشد بیش از ۱۵۰۰ فرآیندکار پلاستیک در کشور، از رشد سریع در صنعت بسته بندی بهره می برد. مالزی برای تولید محصولات غذایی و آشامیدنی خود جهت دستیابی ه ۲۶۸ میلیون دلار در آمد در سال ۲۰۱۹ می بایست رشد سالانه ۱۸ درصدی خود را حفظ نماید. در همین حال صنعت داروسازی این کشور نیز باعث تقویت بازار بسته بندی پلاستیک مالزی شده است.
در اندونزی بازار مواد آشامیدنی و غذایی سالانه ۳.۷ درصد رشد می کند و همین مساله از گسترش صنعت پلاستیک و بسته بندی های پلاستیکی حمایت می کند. سرمایه گذاران خودرو نیز در اندونزی فعال بوده اند. هیوندای یک کارخانه اتومبیل های الکتریکی با ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰.۰۰۰ دستگاه ماشین را در اندونزی راه اندازی کرده است. همچنین یک کنسرسیوم سرمایه گذاری از کشوره کره جنوبی، ژاپن و چین در حال ساخت کارخانه باتری EV، چهار میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند.
علاوه بر این کشورهای تایلند، مالزی و اندونزی – ” سه بزرگ” – نقشه راه مربوط خود را در ارتباط با وسایل نقلیه الکتریکی منتشر کرده اند.
هندوستان هم با ۱.۳ میلیارد نفر، از مزیت جمعیت و بازار داخلی سود می برد. گسترش وسیع بازار داخلی و ساخت و ساز سریع محرک رشد این اقتصاد هستند. این کشور در صنایع شیمیایی و خودروسازی سرمایه گذاری های کلانی کرده است که همه اینها موجب توسعه صنعت پلاستیک این کشور خواهند بود.
چین یک بازار محبوب سرمایه گذاری
جذابیت جهانی بازار عظیم چین کاملا مشهود است. این کشور همچنان شاهد پیشرفت در شهرنشینی، افزایش قدرت خرید شهرهای متوسط (غیر شهرهایی که به اصطلاح شهرهای رده اول به شمار می روند و در سالهای گذشته مورد سرمایه گذاری وسیع قرار گرفته اند.)، یک اقتصاد دیجیتال پررونق، پیشرو در فناوری های ۵G و blockchain و پویاست. حجم چشمگیر بازار داخلی چین، صادرات پررونق و سرمایه گذاری قوی، اقتصاد چین را در یک مسیر رشد با کیفیت بالا سوق داده است.
با وجود رکود اقتصادی جهانی، شرکتهای سرمایه گذاری خارجی در چین نسبت به بازار چین خوش بین هستند و در این دوره بحرانی سرمایه گذاری خود را ادامه می دهند. چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده مواد شیمیایی در جهان است. هیچ کم کاری در سرمایه گذاری ماشین آلات پلاستیک و تأمین کنندگان مواد خارجی ، که به طور فزاینده دفاتر مرکزی، پایگاه های تولید و / یا مراکز تحقیق و توسعه در چین را راه اندازی می کنند، وجود ندارد.
غول شیمیایی آلمانی BASF در مجموع ۱۰ میلیارد دلار در یک پایگاه تولید یکپارچه در گوانگدونگ سرمایه گذاری کرده است و می کند ( برای مشاهده اطلاعات بیشتر کلیک کنید. ) همچنین این کشور در حال ساخت یک پارک نوآوری با نام تجاری جدید در شانگهای و یک سایت جامع تصفیه در ژجیانگ است.
شرکتهای ExxonMobil ، Lanxess ، Solvay ، Dow Chemical ، Shell ، سابک و آرامکوی عربستان سعودی و بسیاری از شرکت های چند ملیتی شناخته شده همچنین در حال سرمایه گذاری در چین با پروژه های مهم پتروشیمی از طریق سرمایه گذاری مشترک یا مالکیت انحصاری هستند.
چایناپلاس برای صنعت پلاستیک آسیا چه مزایایی دارد؟
با توجه به زیرساخت های صنعتی نسبتا ضعیف در ویتنام ، صنعت پلاستیک در آنجا با کمبود مواد اولیه و تجهیزات فرآوری مواجه است در نتیجه شرکت هایی که به تجهیزات و مواد تولید پیشرفته نیاز جدی دارند، بهترین راه به دست آوردن راه حل های مورد نیاز خود را در نمایشگاه پلاستیک چین دنبال می کنند. یکی از مدیران ساغل در صنعت پلاستیک ویتنام، در آخرین بازدید خود از Chinaplas سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: “من از ویتنام هستم. من برای یافتن مشاغل جدید و شرکای جدید به Chinaplas می آیم. از آنجا که اکنون ما روی راه حل های یک مرحله ای تمرکز می کنیم، به دنبال مواد برای قطعات الکترونیکی هستیم. این رویداد نمایش گسترده ایست. من دو روز را در یک سالن نمایشگاه گذرانده ام، اما هنوز نتوانسته ام از همه غرفه های تامین کنندگانی که علاقمند هستم، با آنها دیدار داشته باشم، بازدید کنم. ”
Chinaplas ریشه های عمیقی در چین دارد اما وظیفه خود را برای ارائه خدمات به بازارهای آسیایی به بهترین وجه به انجام رسانده است. صرف نظر از منطقه و مقیاس تجاری، بازدیدکنندگان مطمئنا از حضور در این رویداد سود زیادی کسب می کنند. چرا که محصولات و راه حل های مناسب را برای مقابله با چالش های رشد کسب و کار، کاهش هزینه های تولید، دستیابی به موفقیت در توسعه محصول جدید و دستیابی به رشد سازگار با محیط زیست و پایدار پیدا می کنند.
چایناپلاس قرار است در تاریخ ۲۱-۲۴ آوریل ۲۰۲۰ برابر با ۲ تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در شانگهای برگزار گردد. این رویداد صنعت پلاستیک قرار است در فضایی نمایشگاهی برابر با ۳۴۰،۰۰۰ متر مربع برگزار شده و بیش از ۳،۹۰۰ غرفه دار جهانی را گرد هم آورد. انتظار می رود که بیش از ۱۸۰،۰۰۰ بازدیدکننده، برای یافتن راه حل های مورد نظر خود جهت توسعه کسب و کارشان به ChinaPlas 2020 بیایند.