به گزارش صنایع پلاستیک، با توجه به اینکه پلاستیکها ۱۲ تا ۱۵ درصد از وزن کلی یک خودرو را تشکیل میدهند، کاهش ردپای کربن آنها برای آیندهی صنعت حمل و نقل و پایدار ی آن ضروری است. شرکت Beaulieu Fibres در حال کمک به صنعت خودروسازی برای گذار به مواد با رد پای کربن ناچیز است.
برای کمک به تولیدکنندگان سطح اول و دوم (Tier 1 و Tier 2) و همچنین برندهای خودروسازی در انتخاب آگاهانه مواد، Beaulieu Fibres اکنون محاسبات دقیق ردپای کربن (CO₂) را برای الیاف پلیپروپیلن (PP) مورد استفاده در قطعات خودرو مانند پوششهای زیر بدنه، پنلهای درب و قفسههای بار ارائه میدهد. این محاسبات چرخه عمر محصولات را از مرحله تولید تا خروج از کارخانه (cradle-to-gate) مطابق با استانداردهای صنعتی به دست می دهند.
گیلیس بئون_Gillis Beun، مدیر توسعه کسبوکار در Beaulieu Fibres میگوید:
«وقتی الیاف پلیپروپیلن از مواد چرخه ای — چه بیوچرخه ای یا بازیافتی — تولید شوند، به گونه ای قابل توجه میزان انتشار CO₂ را کاهش میدهند در حالی که استانداردهایی برای مواد با عملکرد بالا که مورد نیاز در کاربردهایی مثل صنایع خودرو، حمل و نقل و ایمنی هستند، نیز حفظ میشوند.»
Beaulieu Fibres چندین دهه است که مواد اولیه با کیفیت بالا برای قطعات چند بار قالبگیریشده با فشار بالا را تامین میکند. این شرکت به طور فعال با تمامی بخشهای زنجیره ارزش — از تامینکنندگان سطح سوم (Tier 3) تا تولیدکنندگان اصلی (OEMs) (۱) — همکاری میکند تا راهکارهای پایدار را در مقیاس وسیع توسعه داده و تاثیری واقعی در راهکارهای پایداری و کاهش رد پای کربن ایجاد کند.
گیلیس بئون_Gillis Beun، میافزاید:
«به عنوان تامینکنندگان مواد اولیه، ما برنامهای ویژه برای کاهش انتشار کربن در بخش سوم زنجیره تأمین (Scope 3) داریم تا تلاشهای پایداری را در سراسر زنجیره تامین خودروسازی پیش ببریم. ما از تمامی ذینفعان دعوت میکنیم تا در توسعه راهکارهای حملونقل پاکتر و کمکربنتر با ما همراه شوند.»
شرکت یک کمپین در ارتباط با ” کاهش رد پای کربن به نام کمپین “ماشین های تمیزتر” راه اندازی کرده است، لینک زیر ویدئوی تبلیغی این کمپین است:
https://www.youtube.com/watch?v=3aoZ0vz1tbU
پانویس :
(۱) – مفهوم OEM و Tier ها در زنجیره تامین یک محصول مثل خودرو
به طور کلی در صنایع مختلف یک زنجیره تامین وجود دارد که از مواد اولیه تا محصول اصلی که باید به دست مصرف کننده برسد، توسط آنها تامین می شود. اما به طور ویژه در صنعت خودروسازی، OEM ها (Original Equipment Manufacturer) شرکت هایی هستند که معمولا بلاواسطه محصول نهایی (در اینجا خودرو) را به دست مصرف کننده می سازنند.(در برخی موارد “OEM” با برندها در ارتباط هستند و محصولات آنها زیر نام شرکت های دیگر هم به فروش می رسد.)
چندین رده ی شرکت های دیگر در زنجیره تامین صنعت خودرو وجود دارد که با نام “Tier” شناخته می شوند. هر چه شماره Tier این شرکت ها بیشتر باشد، به این معناست که آنها به سمت تولید مواد اولیه نزدیک تر می شوند. برای مثال، یک برد الکترونیکی که باید روی موتور قرار گیرد، توسط یک شرکت با رده “Tier 1” تولید شده و به OEM ها سپارده می شود. یک شرکت با Tier 2، برای مثال قطعات این برد الکترونیکی را تهیه می کند و در اختیار شرکتی با رده ی Tier 1 قرار می دهد، تا آنرا طراحی و مونتاژ نماید و همینطور الی آخر تا به فولاد و آلیاژهای فلزی و پلیمر برسیم که به عنوان شرکت های تامین کننده ی مواد اولیه در این زنجیره تامین بالاترین شماره را دارا هستند. (مثلا Tier 3 یا Tier ۴)
چندی است که یک مفهوم تازه در زنجیره تامین محصولات گوناگون در دنیا معرفی شده است که به آن “مولتی – تیر (Multi-Tier) ” گفته می شود. هدف Multi-Tier ها یکپارچه سازی شرکت های فعال در زنجیره ارزش یک محصول است. تسهیل همکاری، ارتباطات و شفافیت موضوعاتی است که Multi-Tier ها در زنجیره تامین به عهده دارند. در واقع به این ترتیب و با وجود این رده از شرکت ها، و پلت فرم هایی آنها که عمدتا ابری است و توسط اینترنت قابل دستیابی است، Multi-Tier ها شرکت های تولید کننده نهایی را میسر می سازند تا بتوانند تا حد زیادی به اطلاعات شرکت های با رده های Tier 2 و ۳ و حتا Tier ۴ دسترسی داشته باشند و سطح محدودی از اطلاعات فنی و تجاری آنها نیز را مشاهده نمایند. این کمک می کند که اگر مشکلی در قطعات نهایی وجود داشت، به راحتی با بررسی زنجیره تولید توسط “OEM” که عمدتا با مشتری در ارتباط هستند، این مشکلات و منشا آنها شناسایی شود. البته مزایا و محاسن شرکت های مولتی – تیر به این یک مورد محدود نمی شود اما توضیح درباره ی آنها مجال دیگری را می طلبد.