به گزارش صنایع پلاستیک؛ امیرعباس بصیری، مدیر فروش و بازاریابی شرکت سنتام است. این شرکت حدود ۳۰ سال است که در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در کشور فعالیت می کند. رونمایی از MFI اتومات و ازدیاد طول سنج جدید سنتام در ایران پلاست را از برنامه ویژه این شرکت برشمرد.
بصیری درباره فعالیت شرکت متبوع خود اظهارکرد: صنعت پلیمر یکی از صنایعی است که ما در آن فعالیت می کنیم. به عنوان یک شرکت دانش بنیان در ۱۲۵ صنعت مختلف در ایران فعال هستیم. بیش از ۲۰۰۰ مرکز در داخل کشور از تجهیزات ما بهره می برند و تا کنون به ۲۰ کشور صادرات داشته ایم.
وی تصریح کرد: تمامی دستگاه ها طراحی و ساخت شرکت سنتام است و یکی از شرکت های معتبر در این حوزه هستیم و تجهیزات آزمایشگاهی و خواص مکانیکی را می سازیم. دستگاه های معروف و شناخته شده ما دستگاه های کشش، خستگی، دستگاه های حوزه لاستیک مثل رئومترها، سایش، جهندگی و سختی سنج ها هستند. در حوزه پلاستیک تجهیزات تست MFI، HDT، ضربه و کشش را داریم.
بصیری ادامه داد: هر تولیدکننده ای در ایران که سازنده محصول باشد از پتروشیمی گرفته تا محصولات نهایی، در صورتی که بخواهد آزمایش ها و تست ها را بر روی مواد ورودی، مواد نیمه ساخته یا محصول نهایی انجام بدهد، دستگاه ها و تجهیزات ما را نیاز خواهد داشت. دستگاه ها با توجه به استانداردها، نوع متریال و ابعاد و با تجهیزات جانبی که روی دستگاه ها نصب می شوند، تخصصی می شوند و تست های تخصصی یک صنعت خاص را به انجام می رسانند.
وی افزود: ما در سه طیف مشتری داریم. یک طیف مشتریان ما تجهیزات مرتبط با خدمات و کنترل کیفیت نیاز دارند، مثل اداره استاندارد، مثل شرکت های خدمات تست و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی.
گروه دیگر، دانشکده ها، پژوهشکده ها و مووسسات مختلف آموزش عالی هستند و در نهایت صنعت که همانطور که عرض کردم ما به تعداد شاخه های زیادی از آن تجهیزات تخصصی ارایه می دهیم.
بصیری در مورد راه اندازی یک خط جدید در سنتام بیان کرد: در ایران تلاش ما این است که در نمایشگاه ها حضور پیدا کنیم تا شرکت هایی که ما را نمی شناسند نسبت به ما شناخت پیدا کنند. در نهایت هدف نهایی و برنامه بلند مدت ما توسعه صادرات است. ما طی چهار، پنج سال گذشته طرح توسعه ای هم داشتیم که طی ماه های آینده بهره برداری از این فاز توسعه آغاز می شود. خط تولید جدید با تجهیز شدن به دستگاه های CNC، خط مدرن تری به شمار می رود.
وی در خصوص صادرات این مجموعه گفت: ما پیش از این به ترکیه صادرات خیلی خوبی داشتیم. نزدیک به یک میلیون دلار صادرات داشتیم اما متاسفانه به دلیل مسایل و مشکلات ارزی و غیرممکن بودن انتقال ارز، حتی با نماینده های خود هم به مشکل خورده ایم. چون فروش از طرف خود شرکت انجام می شود و شخصی نیست، از همین رو تمامی مدارک و گواهینامه ها و تضمین های لازم در امر صادرات باید به صورت قانونی تهیه و آماده بشود که به لحاظ زمانی مشکلاتی به وجود آورده است. تنها راه ما فروش به یک بازرگان و یک شخص است تا فروش از طریق انبارهای شخص بازرگان صورت پذیرد که در این حالت ما با مصرف کننده نهایی در ارتباط نخواهیم بود و امکان ارایه خدمات هم منتفی می شود.
بصیری با بیان این که کیفیت دستگاه ها و تجهیزات تولیدی این شرکت از رقبای آسیایی بهتر است گفت: وقتی ما در نمایشگاه های بزرگ دنیا مثل K حضور پیدا می کنیم، برای بازدیدکنندگان بین المللی، دانش و پتانسیل تولید این دستگاه ها و تجهیزات در ایران بسیار جالب توجه است. کیفیت دستگاه های ما قابل مقایسه با دستگاه های اروپایی ست. به لحاظ ظاهری دستگاه های ما اصلا شبیه دستگاه های آسیایی مانند دستگاه های چینی و هندی نیستند. حتی از دستگاه های کره ای کیفیت ظاهری بهتری دارند و اروپایی ها از فروش دستگاه های ما استقبال می کنند. چون قیمت ما در حد قیمت دستگاه های چینی ست، خیلی خوب می توانند دستگاه های ما را به فروش رسانند.
وی ادامه داد: بازار ایران برای ما تقریبا اشباع شده است. مخصوصا اگر در ایران طرح های توسعه وجود نداشته باشد و کارخانه های جدید احداث نشود و یا اوضاع کارخانجاتی که فعال هستند، بهبود پیدا نکند و نخواهند دستگاه های جدید بخرند، بازار ایران برای ما یک بازار بسته خواهد بود. با این حال سعی کرده ایم که به نحوی با هزینه ها کنار بیاییم و مترصد بازگشایی بازار در ایران هستیم. در این آرزو هستیم پتانسیلی را که در ایران وجود دارد، به دنیا عرضه کنیم. منتظر بازگشایی درها و ارتباط با دنیا هستیم که بتوانیم حداقل به کشورهای همسایه محصولاتمان را صادر کنیم.
کار ما یک کار کاملا تخصصی است و ما نیازمند نماینده های فنی و متخصص در کشورهای همسایه هستیم. در کشورهای همسایه متاسفانه افراد با این سطح تخصص، اندک هستند و ما نتوانسته ایم نمایندگان شایسته ای برای محصولات خود پیدا کنیم. فعالیت ما نیاز به افراد تحصیلکرده ای دارد که در آزمایشگاه ها کار کرده باشند و دستگاه ها را بشناسند تا بتوانند دستگاه ها را به صورت مشاوره ای به شرکت ها و مراکز دیگر پیشنهاد بدهند.
بصیری در مورد ظرفیت ساخت در سنتام گفت: ما در سال حدود ۵۰۰، ۶۰۰ دستگاه می سازیم. این ظرفیت قابلیت افزایش تا ۴ برابر را هم دارد. تنوع دستگاه های ما زیاد است. ما ۱۴۴ نوع محصول اصلی داریم. بیش از ۱۰۰۰ نوع محصول جانبی داریم. از جای دیگر نمی خریم و مونتاژ نمی کنیم! صفر تا ۱۰۰ را خودمان می سازیم. حتی در زمینه تجهیزاتی که شرکت های معتبر این حوزه برای تولید دستگاه هایشان خریداری می کنند، مثل نرم افزار، سخت افزار، الکترونیک و ابزار دقیق، ما همه اینها را خودمان می سازیم. دلایل مختلفی مثل: هزینه زیاد این تجهیزات، عدم وجود در بازار و تغییرات پی در پی برند و کیفیت و موجودی، باعث شده تا خود ما این تجهیزات را بسازیم. ضمن این که به لحاظ خدمات و پشتیبانی، مشتری درگیر این تجهیزات نخواهد بود.
بصیری با اشاره به این که در ایران پلاست این دوره محصولات جدیدی ارایه خواهند کرد گفت: ما در تمامی دوره های ایران پلاست حضور داشته ایم. امسال در سالن ۶، در کنار ماشین سازها هستیم. چند سالی است با انجمن ماشین سازان همکاری می کنیم و از طریق انجمن در نمایشگاه حضور پیدا می کنیم.
در نمایشگاه ایران پلاست امسال چند محصول جدید خواهیم داشت. دستگاه MFI اتومات و یک سیستم ازدیاد طول سنج (Extensometer) که جدیدا طراحی کرده ایم و none-contact است. این محصول، محصول جدیدی است که بر روی دستگاه تست کشش نصب می شود. ما در بحث لوله های پلی اتیلن و با پتروشیمی های ایران مانند پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی جم در حوزه ساخت دستگاه در شرایط محیطی با استفاده از Extensometer های خاص همکاری داشته ایم.
بصیری ادامه داد: ما خوشبختانه به واسطه حمایت شرکت های دولتی رشد نکردیم. با حمایت واحدهای صنعتی رشد کرده ایم. ما ۸ سال بعد از تاسیس وارد صنعت پلیمر شدیم و گردش مالی ما در این صنعت بیش از ۲۰ درصد از گردش مالی کل صنایعی که در آنها فعالیت می کنیم، نیست. در صنعت پلیمر شرکت هایی که فعالیت داشته اند یا تعطیل شده اند یا با یک R&D کوچک در حال فعالیت هستند. عمده مشتریان ما در صنایع فولاد و خودرو هستند که بخش عمده گردش مالی این مجموعه را تشکیل می دهند.
وی با بیان این که مشکلاتی کدر صنعت ما وجود دارد، گفت ما کار کارشناسی نمی کنیم. بدون کارشناسی یا خرید داخلی می کنیم یا خرید خارجی. نباید با روال گذشته هر کاری انجام بشود. یک کارخانه را از ۰ تا ۱۰۰ با پلتفرم کارخانه قبلی پیش می برند. این کار در واحدهای بزرگ اشتباه است.
برای خریدهای داخلی حتما کار کارشناسی بیشتری باید انجام بشود. ما به خرید داخلی با چشمان بسته، اصلا اعتقاد نداریم. یکی از دلایلی که بابت عدم خرید از داخل ایران عنوان می کنند، کیفیت پایین تجهیزات است. در حالیکه بدون کارشناسی با روابط غیرعرفی یک دستگاه خارجی می خرند که ممکن است کیفیت لازم یا الزامات آن صنعت را نداشته باشد!
وی معتقد است: ما از دو جا همواره ضربه خورده ایم: چشم بسته خارجی خریدن و چشم بسته داخلی خریدن!