حمیدی صمدی، فعال خوشنام صنعت پلاستیک و ریاست هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف را همه خوب می شناسند، فردی سالم و رک. وی یکبار دیگر، از وضعیت قیمت های مواد اولیه پلیمری در کشور انتقاد کرده است. صمدی معتقدست، مشتری های خارجی و بازارهای صادراتی که برای صنایع پایین دستی و از جمله صنعت پلاستیک، به سختی به دست می آیند، به دلیل مفت فروشی پتروشیمی های وطنی به رقبای منطقه ای صنایع پایین دستی ایران و گرانفروشی پلیمرها در ایران به سادگی از دست می روند. در واقع مزیت نسبی کشور ما در منابع هیدروکربوری از نظر وی به یک مصیبت برای صنایع پایین دستی بدل شده است. البته پتروشیمی ها هم از این مزیت به خوبی استفاده نمی کنند، آنها فقط می توانند با قیمت های ارزان برای جنس کم کیفیت خود بازارهایی برای فروش محصولاتشان پیدا نمایند.
به گزارش صنایع پلاستیک، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف در خصوص صادارت این حوزه گفت: شرکتهای ما با سختی فراوان در نمایشگاهها شرکت میکنند، هزینههای زیادی میکنند تا مشتری خارجی پیدا کنند اما در نهایت میبینند که رقیب آنها که از همان مواد اولیه ایرانی استفاده میکند ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر قیمت میدهد چون قیمت صادراتی مواد پتروشیمی ارزانتر از داخل است حالا همان قیمت تازه به بازار بورس میآید و با ضریب رقابتی که می بیند تا ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند.
وی افزود: قدرت خرید مردم پایین آمده و امیدی به بازار داخل نداریم. این تعداد واحدی هم که هنوز به فعالیت ادامه میدهند به خاطر صادرات است که اگر مشکلات مواد اولیه ما به خصوص تفاوت قیمتی مواد اولیه تولیدی خودمان با رقبای خارجی حل نشود و بازار رقابتی بورس بخواهد به همین منوال کار کند آنها نیز با مشکل مواجه خواهند شد.
حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در خصوص آخرین وضعیت واحدهای فعال در این حوزه گفت: متاسفانه هنوز تامین مواد اولیه به خصوصP.P ،PET و قیمت غیر واقعی آنها مشکل اصلی ما است و همین امر سبب شده که ادامه فعالیت کارخانههای تولید ظروف یکبار مصرف با مشکل مواجه شود.
وی ادامه داد: مواد اولیه توسط پتروشیمیها در بورس کالا عرضه میشود اما ناگهان یک مواد خاص ضریب رقابت ۵۰ درصد میخورد که این افزایش به سبب شیطنت پتروشیمیها و دلالها است شرکتهای پتروشیمی در یک اقدام هماهنگ ناگهان عرضه یک کالا را در بورس کم میکنند و از طرف دیگر دلالها شروع به قیمتسازی کاذب میکنند همین عوامل باعث میشود ناگهان یک مواد خاص آنقدر بالا برود که عملا تولید کننده هیچ سودی از آن نتواند بکند به طوری که در هفته پیش هنگام عرضه الکل ضریب رقابت تا ۱۵۰ درصد بالا رفت و سازمان مجبور شد معامله آن را باطل کند.
صمدی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه موجود در بازار از چه منابعی تامین میشوند؟ گفت: اینها یا مواد خارجی هستند یا سهمیه واحدهایی که دیگر فعال نیستند که دلالها آنها را میخرند و چند برابر در بازار آزاد به فروش میرسانند این در حالیست که چند ماه پیش مقرر شد که سازمان صمت هر استان با کمک تشکلها اقدام به شناسایی واحدهای فعال کنند اما این طرح هم مسکوت ماند، برای تشکلها کاری ندارد که اعلام کنند فلان واحدی که ۲ هزار تن سهمیه میگیرد اصلا پول برق نمیدهد و یا کارگری ندارد که سهمیه دولتی دریافت میکند.
رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف در خصوص صادارت این حوزه گفت: شرکتهای ما با سختی فراوان در نمایشگاهها شرکت میکنند، هزینههای زیادی میکنند تا مشتری خارجی پیدا کنند اما در نهایت میبینند که رقیب آنها که از همان مواد اولیه ایرانی استفاده میکند ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر قیمت میدهد چون قیمت صادراتی مواد پتروشیمی ارزانتر از داخل است حالا همان قیمت تازه به بازار بورس میآید و با ضریب رقابتی که می بیند تا ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: قرار بود قیمت داخل ۵ درصد پایینتر از FOB صادراتی قرار گیرد اما این مساله هنوز اجرایی نشده و سود کلان همچنان به جیب شرکتهای خصولتی میرود.
صمدی در خصوص مشکلات داخلی این واحدها گفت: تبلیغات سوء سازمان غذا و دارو سبب شده که مشتری خارجی با استناد به اظهارت این سازمان اعلام کنند پلی استایلن شما سرطانزا است در حالیکه تمام استانداردهای جهانی را رعایت میکنیم اما به دلیل رانت و تبلیغات برای مصرف ظروف گیاهی میخواهند تولید کنندگان این حوزه را زمین بزنند.
ظروف یکبار مصرف گیاهی به معنای واقعی در کشور نداریم!!!
حمید صمدی ادعا کرد، من با مدرک و سند آزمایشگاهی میگویم که هیچ ظروف ۱۰۰ درصد گیاهی در کشور تولید نمیشود بلکه این شرکتها از ضایعات مواد استفاده میکنند و ۳۴ درصد مواد اولیه آنها خاک یا کربنات کلسیم است و اگر بحث سلامت مطرح باشد وضعیت آنها بد است نه ما! اما چون دستهایی این پشت وجود دارد این صحبتها مطرح نمیشود و خیلی راحت مدیرعامل یکی از این شرکتها در شیراز کلیپ تبلیغاتی درست میکند و اعلام می کند تولید ما ۲ هزار تن است و ۲۰ درصد تولیدات کشور را شامل میشود در حالیکه تولید ما بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال است.
وی یادآور شد: اکنون با توجه به نزدیک بودن لیالی قدر بازار کاملا آماده است اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت فروش، خریدها به شدت کاهش پیدا کرده است.