کمتر کسی است که از ورای خبرهای روزانه ای که در ایران و جهان منتشر می شود، از رویدادهای بعد از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه به بعد) بی خبر باشد. گرچه هنوز از واقعیت های اصلی و پشت پرده حادثه ای که به سرعت به جنگی خونبار تبدیل شد و موجبات کشتار و زخمی شدن و آوارگی هزاران هزار نفر از مردمان مظلوم و کودکان بی گناه فلسطینی را فراهم آورد، اخباری واقعی منتشر نشده است.
به هر روی این حادثه و به دنبال آن وقایعی که در دریای سرخ (تصویر زیر) روی داد، مسیر دریایی کشتی های تجاری را که از مقاصد هندوستان، چین و خاور دور برای اروپا محموله های تجاری حمل می کردند و به عکس و بهترین مسیر برای آنها استفاده از کانال سوءئز (تصویر اصلی مطلب) و دریای سرخ بود، با مشکل روبرو کرد. در همین راستا شرکت های تولید کننده و تجاری جهانی تصمیم گرفته اند تا مبلغ حمل و نقل کالاهایی را که بین این مقاصد هستند بیافزایند.
دلیل آن هم کاملا روشن است. افزایش مسیر، یعنی طولانی شدن زمان تحویل و رفت و برگشت، پرداخت اضافی به پرسنل در حال کار، استهلاک بیشتر کشتی های عبوری (که باید بیش از ۲۳۰۰۰ کیلومتر راه خود را دور کنند تا بتوانند قاره آفریقا را دور بزنند) و از همه مهمتر، موضوع بیمه های محموله ها که بسیار با اهمیت تر است و نسبت و مقدار آن با نوع محموله ها بالا و پایین می رود.
تا جایی که به صنایع پلیمر مربوط است، کالاهای این بخش پس اط انواع سوخت و نفت و گاز و سایر میعانات نفت و گاز، به دلیل قابلیت شعله ور شدن سریع، حق بیمه ای بالاتر از سایر کالاهای تجاری دارند. به همین دلیل باید چشم انتظار افزایش قیمت انواع و اقسام مواد شیمیایی و پلیمرها باشیم. در همین ارتباط، شرکت آمریکایی Sun Chemical امروز یک خبرنامه برای بخش انگلیسی رسانه های “صنایع پلاستیک” ارسال کرد و مشتریان خود را از تصمیم برای افزایش قیمت کالاهای شیمیایی ارسالی برای قسمت هایی از جهان مطلع ساخت.
برای مطالعه اصل مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.