رییس کارگروه PVC از تجمیع سهام و شرکتهای تولیدکننده و تشکیل هلدینگ PVC خبر داد و گفت: درحال مذاکره هستیم تا تاپیکو یا هلدینگ خلیج فارس بخشی از کار را برعهده دیگری بگذارند؛ درصورتی که هلدینگ PVC تشکیل نشود، شرکتهای کوچک حتما یکی پس از دیگری زمین میخورند.
به گزارش صنایع پلاستیک امین بیانک، درمورد لزوم تجمیع بازرگانی پتروشیمیها، گفت: معتقدیم اگر امروز قرار است تجمیعی صورت بگیرد، تجمیع در PVC کشور باید انجام شود؛ یعنی ما PVC کاران را در یک گروه قرار دهیم نه این که همه تولیدکنندگان و بازرگانیها تجمیع شوند.
وی با تاکید بر اهمیت تشکیل هلدینگ PVC، تصریح کرد: اگر هلدینگ PVC را تشکیل ندهیم نمیتوانیم با سابیک عربستان، LGکره و سایر رقیبان بزرگ، با توجه به کشش بسیار خوب منطقه رقابت کنیم.
میتوانیم در بازار منطقه موثر باشیم
مدیرعامل پتروشیمی غدیر، درمورد چگونگی تجمیع بازرگانیها، گفت: باید در این زمینه سیاستگذاری شود. برای ایجاد هلدینگ PVC و تجمیع بازرگانی، مذاکرات را آغاز کردهایم. درصورتی که به ظرفیت کامل تولید ۶۰۰ هزار تن برسیم، میتوانیم بازار منطقه را تحت تاثیر قرار دهیم.
بیانک ادامه داد: در صورت تشکیل هلدینگ PVC، میتوانیم با فراز و فرود بازار جهانی مقاومت، متناسب با آن مقابله و بازار خود را در منطقه حفظ کنیم؛ اما در صورتی که تجمیع نشویم، شرکتهای کوچک حتما یکی پس از دیگری زمین میخورند.
وی درمورد نیاز داخل و ظرفیت صادراتی PVC نیز گفت: نیاز بازار داخل به PVC 360 هزار تن است و مابقی را صادر میکنیم. البته اول وظیفه ما تامین بازار داخل است.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر همچنین درمورد کشورهای هدف صادراتی، گفت: PVC به کشورهای مختلف صادر میشود و بازار هدف بستگی به مخاطب دارد؛ مخاطب پتروشیمی غدیر، کشورهای منطقه است مانند کشورهای GCC، عراق، هند، ترکیه، آذربایجان، شوروی سابق و کشورهای CIS.
بیانک در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان PVC که تحت پوشش هلدینگ های مختلف تاپیکو و خلیج فارس هستند، چگونه تجمیع می شوند تا هلدینگ PVC را تشکیل دهند، گفت: هم اکنون تلاش میکنیم تا بین این هلدینگ ها پل بزنیم که PVCکاران یک جا متمرکز شوند، یا تاپیکواین بخش کار را در اختیار هلدینگ خلیج فارس بگذارد یا بالعکس؛ به هر حال PVCکاران باید یک جا منتقل شوند. بیشتر سهام هم در اختیار کسی قرار میگیرد که بیشتر کار را برعهده گیرد.
وی درمورد بازرگانی پتروشیمی، گفت: در این زمینه بحثهای کارشناسی متعدد و نظریات متنوعی وجود دارد. هر شرکتی به طور طبیعی دوست دارد خودش صادرات را انجام دهد یا وظایف فروش را برعهده داشته باشد. ما نظارت کارشناسی خودمان را می دهیم اما تصمیم گیرنده سهام داران هستند با این حال به طور طبیعی نگاهمان به این موضوع، نگاه متمرکز است؛ لازم است یک نگاه متمرکز صورت بگیرد البته به صورت بخشی نه به صورت گلوبال، به این معنا که بازرگانی تولیدکنندگان PVC با یکدیگر تجمیع شود و بازرگانیها به صورت بخشی تجمیع شوند.
منبع: انرژی امروز