به گزارش صنایع پلاستیک، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با هدف تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش، کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی و رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار، بازنگری و ابلاغ شد. در جلسه کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، همراه با بازنگری دستورالعمل جدید تنظیم بازار شاهد انتشار شیوه نامه جدید عاملان توزیع نیز بوده ایم.
متن این دستورالعمل که از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام شد، بدین شرح است:
«نسخه جدید (بازنگری شده) دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی طی ابلاغیه شماره ۲۳۳۹۰۱/۶۰ مورخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ و پس از طرح و بررسی در یکصد و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار ( نامه شماره ۱۵۱۹۷۴/۶۰ مورخ ۱۹/۶/۱۳۹۹ ) در قالب ۹ماده و منضم به ” شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی ” در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ جهت اجرا ابلاغ شد.
محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است :
۱. دستیابی به اهداف مندرج دراسنادبالادستی کشور ( با تاکید بر قانون ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)
۲. تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
۳. مدیریت یکپارچه حلقه های زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی
۴. تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار
۵. کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی ، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی
۶. مدیریت عرضه وتقاضای محصولات پتروشیمی و اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورسهای کالایی
۷. ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا
اهم موارد بازنگری شده در نسخه جدید، نسبت به ویرایش قبلی (به شماره ۱۱۲۵۸۶/۶۰ مورخ ۱/۵/۹۷) به شرح زیر است :
-در ترکیب اعضای کمیته تخصی پتروشیمی، دو تشکل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران که مشترکا یک حق رای داشتند ، دارای حق رای مستقل شده و تعداد اعضای دارای حق رای از ۷ به ۸ عضو افزایش یافت .
-در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.
– شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی، جهت ساماندهی فعالیت عاملان توزیع و جلوگیری از تخلفات احتمالی، مورد تصویب کمیته تخصصی پتروشیمی قرار گرفته و به دستورالعمل پیوست شد .
-کلیه مجتمع ها و تاسیسات پتروشیمی مکلف شدند علاوه بر ثبت اطلاعات تولید ، صادرات و برنامه تعمیرات اساسی خود در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع رسانی محصولات پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمارهای فروش داخلی ، موجودی قابل فروش ، اطلاعات بارگیری وحواله های انبار خودرا در سامانه فوق ثبت کنند.
– در راستای بهبود نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی توسط سازمانهای نظارتی و رفع ابهامات و اشکالات در مورد تخلفات در حوزه بازار محصولات پتروشیمی، ماده جداگانه¬ای با این موضوع ( ماده ۸ شامل ۴بند و ۲۰ تبصره ) به دستورالعمل فوق افزوده شد.»