به گزارش واحد ترجمه و تولید محتوی صنایع پلاستیک، مرکز فناوری پلاستیک AIMPLAS، با موفقیت در پروژه اروپایی MAT4RAIL که اخیرا تکمیل شده است، مشارکت کرده است. این پروژه شامل تولید مواد و مولفه های جدید برای طراحی راه آهن آینده، می باشد. جایگزینی قطعات ریلی فلزی با مواد کامپوزیت سبک تر در راه آهن آینده باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه بهبود وضعیت محیط زیست خواهد شد.
اهداف این پروژه شامل کاهش وزن وسایل نقلیه راه آهن با جایگزینی قطعات سازه فلزی با قطعات سبک تر ساخته شده از مواد کامپوزیت و افزایش ظرفیت وسیله نقلیه و راحتی مسافر از طریق استفاده از طراحی مدولار هوشمندست.
این پروژه از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و با هماهنگی CIDETEC ادامه دارد.
نقش AIMPLAS ایجاد فرمول های جدید رزین های هیبریدی با مقاومت در برابر انتشار شعله و پلیمرهای تقویت شده با فیبر بود.
از آنجا که نتایج این پروژه نوید بخش بوده است، انتظار می رود فرمولاسیون جدید در بخش های دیگری نظیر ساخت و ساز، صنعت خودرو و هوانوردی مورد استفاده قرار بگیرد.
علاوه بر این خواص این مواد جدید به منظور جایگزینی اجزای فلزی در قطعات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، کار مشارکتی برای بهبود مقررات خاص در محاسبه نیازهای خستگی تراموا انجام شد. کار شامل مشارکت در فرآیندهای استانداردسازی طراحی و محاسبه تراموا با استفاده از مانیتور سنسور است. اتصالات بین مواد (یعنی کامپوزیت ها و فلزات) با هدف بهبود آنها مورد بررسی قرار گرفت.
این کار شامل مشارکت در فرآیندهای استانداردسازی طراحی و محاسبه تراموا با استفاده از مشاهده و آنالیز سنسورهاست. اتصالات بین مواد متفاوت (کامپوزیت های و فلزات) با هدف بهبود آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این پروژه همچنین شامل اصلاح طراحی کابین ها و صندلی ها با ترکیب فن آوری های جدید و سیستم های ارتباطی است. هدف افزایش ایمنی، کشف اشیاء غیرمجاز در مسیرها و بهبود ارتباطات متقابل خطوط تراموا بود. واگن های مدولار نیز برای فعال کردن طیف وسیعی از پیکربندی ها از طریق پنل های چند منظوره با اتصالات مختلف برای دستگاه ها ساخته شده اند.
انتظار می رود با اجرای این پروژه زیرساخت های راه آهن از نظر هزینه، عملیات، قابلیت اطمینان، دقت، افزایش ظرفیت و بهره وری انرژی بهبود یابد.
این پروژه بخشی از برنامه تحقیق و نوآوری اروپا موسوم به HORIZON 2020 می باشد که با مشارکت بخش های خصوصی و دولتی در بخش ریلی انجام شد.