“اگر برای ایران آبی نداشته باشد، برای خیلی ها نان دارد.” بررسی عرفه گذاران نمایشگاه K 2019 که از طرف ایران در این بزرگترین رویداد جهانی صنعت پلاستیک حاضر خواهند بود، نشان می دهد که تمامی آنها (۱۰ شرکت) از جمله شرکتها و مجتمع های پتروشیمی هستند که آنهم نه در یک سالن و نه در یک پاویون ملی به نام میهن عزیزمان، ایران، بلکه به صورت جدا از هم در سالن های ۶ (۳ شرکت)، همکف سالن ۷ (۱ شرکت)، طبقه اول سالن ۷ (۲ شرکت)، طبقه دوم سالن ۷ (۱ شرکت)، سالن ۸a (یک شرکت) و سالن ۸b (دو شرکت) پراکنده گردیده اند.
شرکتهای حاضر در نمایشگاه K 2019 دوسلدورف عبارتند از :
- شرکت تجاری باختر
- شرکت پتروشیمی پلی استایرن انتخاب
- شرکت پتروشیمی جم {به صورت خصوصی نمایی شده }
- شرکت پتروشیمی مارون
- هلدینگ خلیج فارس { که به تازگی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته است.}
- شرکت تجارت نوین خلیج فارس {وابسته به هلدینگ خلیج فارس}
- شرکت بازرگانی پتروشیمی {خصوصی نمایی شده }
- شرکت پتروشیمی پلی نار
- شرکت پتروشیمی تبریز
- شرکت پارسا پلیمر شریف
از میان شرکتهای فوق، تنها پارسا پلیمر شریف را می توان به معنای واقعی متعلق به بخش خصوصی دانست، که غرفه آنهم در طبقه نخست سالن شماره ۷ قرار دارد.
آنچه مورد سووال است، اینست که اکثرا شرکتهایی با هیات مدیره های تودرتو و فامیلی که عملا هم دولتی هستند، با کدامین منطق تجاری و ملی در زیر یک سقف و تحت عنوان پاویون ایران جمع نشده اند؟ به سادگی با اندکی اندیشه به منافع ملی می شد، این حدودا ۸۵۰ مترمربع را به صورت پاویونی به نام کشورمان ایران در آورد و به این ترتیب پاویون مذکور نماد کشور و ملت ایران می گشت.
خوب می دانیم که با توجه به تحریم های ظالمانه و یکسویه ایالات متحده آمریکا، امکان انجام معامله با هیچ یک از این شرکت ها وجود ندارد. با یک برآورد سطحی و ساده، می توان دریافت که چیزی حدود یک میلیون دلار، بهای حضور این ده شرکت در نمایشگاه پلاستیک و لاستیک K 2019 است. در نتیجه اگر حضور در نمایشگاه K 2019 برای کشور آبی نداشته باشد، به طور قطع برای هیات مدیره ها و خدم و حشم همراهشان نانی خواهد داشت.
نکته جالب در ارتباط با حضور شرکتهای ایرانی در K 2019 به نسبت K 2016 اینست که با وجود کاهش تعداد غرفه گذاران از ۱۴ شرکت به ۱۰ شرکت، میزان مساحت غرفه ها چیزی حدود ۱۰۰ مترمربع افزایش یافته است!!