اشتراک گذاری

پتروشیمی ایران, پتروشیمی جهان

احتمال افزایش هزینه باربری پلیمرها در سال آتی میلادی

احتمال افزایش هزینه باربری پلیمرها در سال آتی میلادی

احتمال افزایش هزینه باربری پلیمرها در سال آتی میلادی

نوشته شده توسط :admin
مدت زمان مطالعه : [get_reading_time]دقیقه

265

39

احتمال افزایش هزینه باربری پلیمرها در سال آتی میلادی

به گزارش صنایع پلاستیک، هر چند با انتشار متن بودجه پیشنهادی دولت عملا نرخ سوخت پتروشیمی ها بدون تغییر ماند، اما این تنها ثبات در قیمت گاز، برق و نرخ سوخت پتروشیمی های ایران را تضمین می کند. اما نه می تواند جلوی جو روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در هفته های گذشته را بگیرد، نه می تواند در مقابل قیمت های بین المللی مقاومت به خرج دهد. در نتیجه احتمال افزایش هزینه باربری پلیمرها در سال آتی میلادی  وجود دارد. خاصه اینکه در سال آتی میلادی (سال ۲۰۲۰ ) که از دی ۹۸ ماه آغاز می شود، یک تغییر در نوع سوخت کشتی ها سبب خواهد شد تا هزینه حمل و نقل کشتی ها افزایش داشته باشد.

کشتی ها بر اساس قوانین سازمان بین المللی دریانوردی می بایست استفاده از سولفور را در سوخت خود کاهش دهند که این به معنای افزایش هزینه های سوختی و در نتیجه حمل و نقل پلیمرهاست.

سقف سطح سولفور چیست؟

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به لحاظ قانونی واجب کرده است که از تاریخ ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰، تمام کشتی‌ها باید، به‌منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه و مواد مضر زیست‌محیطی، به‌جای سوخت ۳/۵ درصد سولفورِ فعلی، از سوخت ۰/۵ درصد استفاده کنند.

کشتی‌ها می‌توانند با نصب تصفیه‌کننده‌های مخصوص، که میزان سولفور موجود در سوخت را کاهش می‌دهد، از ملزومات موجود پیروی کنند. هزینه‌ی نصب تصفیه‌کننده‌ها حدود ۳ تا ۵ میلیون دلار برای کشتی تخمین زده می‌شود، علاوه بر مدت‌زمانی که باید برای نصب آن‌ها صرف کرد.

علاوه بر این راه، کشتی‌ها می‌توانند از سوخت دارای سولفور پایین استفاده کنند که بسیار گران‌تر از سوخت دارای سولفور ۳/۵ درصدی است.

هزینه‌های باربری افزایش خواهد داشت

در هر دو صورت هزینه‌های باربری در سال آتی افزایش خواهد داشت.

تاجری در منطقه اظهار داشت: «به دلیل اجرای این قانون، هزینه‌های باربری حدودا ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن، و یا ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار برای هر کانتینر، افزایش خواهد داشت. شرکت‌های آمریکایی می‌گویند از اول ژانویه قیمت‌های باربری را افزایش خواهند داد.»

اختلاف نظر میان معامله‌کنندگان: آیا افزایش نرخ باربری روی قیمت‌های پلیمر اثر خواهد گذاشت؟

معامله‌کنندگان پلیمر در آسیا درخصوص تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری افزایش هزینه‌ها روی مصرف‌کنندگان اختلاف نظر دارند.

دو مورد از معامله‌کنندگان بزرگ پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سنگاپور درباره‌ی قانون مربوط به سولفور سوخت اظهار داشتند: «افزایش نرخ‌های باربری معمولا هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی قیمت‌گذاری محصولات پلیمری لحاظ نمی‌شود. اما، البته که نرخ‌های باربری در سال آینده قطعا بالاتر خواهند بود.»

یکی دیگر از فروشندگان آسیایی افزود: «حتی اگر قیمت‌های پلیمر سال آینده افزایش یابند، افزایش هزینه‌های باربری دلیل اصلی این افزایش نخواهد بود.»

از سوی دیگر، برخی معامله‌کنندگان در منطقه بر این عقیده هستند که ممکن است فروشندگان به دلیل افزایش هزینه‌های باربری، قیمت‌های پیشنهادی خود را اندکی بالا ببرند. یکی از تجار آسیایی اعتقاد دارد  که قیمت‌های CIF ممکن است به این دلیل ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن بالا برود.

در نتیجه، به نظر می رسد به رقم ثابت ماندن قیمت حامل های انرژی پتروشیمی ها در بودجه سال جاری، این مجتمع ها در صادرات خود با افزایش هزینه مواجه شوند که یا آنرا در قیمت محصولاتشان سرشکن خواهند کرد و یا به صورت مجزا از مشتری هزینه حمل دریافت می کنند. به نظر نمی رسد که این تغییر قیمت سوخت کشتی ها در بازارهای داخلی موجب افزایش قیمت پلیمرها شود، مگر آن دسته از پلیمرهایی که به صورت وارداتی از کشورهای چون کره وارد می شوند. برای سال آتی میلادی احتمال افزایش قیمت پلیمرهای وارداتی دور از ذهن نیست.

این مطلب از پتروتحلیل برگرفته شده و با کمی تغییر و اضافه کردن نکاتی منتشر شده است.

Click the following banner, and find your Italian Made Machinery in 8 languages.

مطالب مرتبط برای شما