اشتراک گذاری

اخبار نمایشگاه K

فناوری های دیجیتال؛ موضوع محوری نمایشگاه K 2025

فناوری های دیجیتال؛ موضوع محوری نمایشگاه K 2025

نوشته شده توسط :Editorial-Team
مدت زمان مطالعه : 5دقیقه

338

47

به گزارش صنایع پلاستیک تحریریه وبسایت جهانی پلیمرمدیا، مطلبی در مورد “محوریت فناوری دیجیتال در نمایشگاه” نمایشگاه K 2025 دریافت کرده و در اختیار ما قرار داده تا ترجمه آن را با شما به اشتراک بگذاریم. ما نیز به تبیعت از رسانه بین المللی پلیمرمدیا، تصاویر و لینک هایی را برای غنی بیشتر مطلب به آن خواهیم افزود. مطلب زیر ترجمه متن اصلی است.

*******************************

دوره بعدی نمایشگاه جهانی و سه سالانه ” Kunststoffes به معنی پلاستیک” که با حرف مخفف K در جهان شهرت دارد، در سال ۲۰۲۵  با هدف مقابله با چالش‌های اساسی زمان حاضر و ارائه راه‌حل‌های عملی از ۸ تا ۱۵ اکتبر برابر با ۱۶ الی ۲۳ مهرماه ۱۴۰۴ در مرکز نمایشگاهی مسه دوسلدورف برگزار خواهد شد. این هدف در موضوعات راهنمای آن نیز منعکس شده است.

منبع تصویر: وبسایت K 2025

صنعت پلاستیک با اختلال های اقتصادی و نظارتی بزرگی در سراسر جهان مواجه است. افزایش فشار رقابت در این صنعت، مقررات سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی و تقاضای بیشتر برای چرخه‌های اقتصادی پایدار، فشار برای نوآوری را افزایش می‌دهند. فناوری دیجیتالی‌سازی مداوم، فرصت‌هایی جدید برای تولید کارآمدتر و پایدارتر فراهم می‌کند. فرآیندهای خودکار، سیستم‌های کنترل مبتنی بر داده و اتصال هوشمند باعث می شوند امروزه بسیاری از شرکت‌ها تطبیق با مقررات سخت‌گیرانه‌تر را بیش از گذشته پذیرا باشند. شاخص دیجیتالی‌سازی ۲۰۲۴ وزارت فدرال امور اقتصادی و حفاظت از اقلیم آلمان (BMWK) نشان‌دهنده افزایش سطح استقبال از این فناوری است. بر اساس این مطالعه اقتصاد آلمان در پنج سال گذشته حدود ۱۴٪ دیجیتالی‌تر شده است. این افزایش به صورت خاص در بخش “فرآیندها” که شامل به بلوغ رسیدن دیجیتالی جریان‌های کاری درون‌شرکتی و اتصال با شرکای خارجی است، سریع‌تر بوده است.

هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک نقطه عطف و چرخش کلیدی در این زمینه شناسایی می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Bitkom صورت گرفته است، ۷۸ درصد  از شرکت‌های صنعتی مورد بررسی، هوش مصنوعی را برای رقابت‌پذیری خود حیاتی می‌دانند، در حالی که بیش از نیمی از آن‌ها منتظر هستند تا ببینند دیگران چگونه پیش می‌روند. در عین حال، ۴۸% فاقد مهارت‌های لازم در زمینه هوش مصنوعی هستند و ۹۱% خواستار کاهش موانع نظارتی هستند تا نوآوری‌های هوش مصنوعی مختل نشوند. این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که در مورد هوش مصنوعی و اهمیت دیجیتالی سازی روند تولید در حال پیشرفت است، با این حال بسیاری از شرکت‌ها در اجرای عملی آن هنوز مردد هستند و در این زمینه کار خاصی انجام نداده اند.

 فناوری‌های کلیدی دیجیتال: اتصال و اینترنت اشیا (IoT)

کنترل دیجیتال و اتصال ماشین‌ها، پایه‌ای برای فناوری‌های جدید است. اولریش رایفنهاوزر – Ulrich Reifenhäuser، رییس هیات مشاوره ای نمایشگاه K در دوسلدورف، می‌گوید: “در ساخت ماشین‌آلات پلاستیک، اتوماسیون بیش از ۴۰ سال است که در حال به کار گیریست، اکنون تقریبا همه یک قدم فراتر رفته و روی دیجیتالی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند.” اولریش رایفنهاوزر خود مدیر و سهامدار اصلی شرکت خانوادگی “Reifenhäuser GmbH” است که برای سالهای متمادی مشغول تولید ماشین آلات فرآیندی صنعت پلاستیک ببوده است.

منبع تصویر: وبسایت پلاست تک بیز

سیستم‌های مجازی فیزیکی – Cyber-physical systems (CPS) و اینترنت اشیا (IoT) این امکان را فراهم می‌کنند که داده‌های تولیدی به‌صورت فوری و در زمان واقعی (همزمان) با دقت بالایی ثبت و ارزیابی شوند. به عنوان مثال، حسگرهای موجود در سیستم بر عواملی مثل دما، سرعت جریان یا فشار درون قالب نظارت کرده و مقادیر آن ها  را به برنامه‌های ابری منتقل می‌کنند. یک استاندارد مهم ارتباطی برای این امر، OPC UA است که تبادل داده‌ای ایمن و فراسازنده‌ای را ممکن می‌کند.

افزایش حجم داده‌ها منجر به پرسش هایی در مورد استفاده از داده‌ها می‌شود. بر پایه همکاری اتحادیه‌های صنعتی، به اصطلاح “قانون داده‌های اتحادیه اروپا” اکنون در این زمینه شفافیت ایجاد کرده است. قانون جدید داده‌ها، تولیدکنندگان ماشین‌آلات را ملزم می‌کند که داده‌های تولید شده در حین عملیات را به روشی ساده، قابل فهم و قابل خواندن توسط ماشین در اختیار کاربران ماشین قرار دهند.

هوش مصنوعی و اتوماسیون

هوش مصنوعی به فرآیندهای دیجیتال پویایی بیشتری می‌بخشد، زیرا الگوریتم‌های خودآموز حجم زیادی از داده‌ها را تحلیل کرده و فرآیندها را به‌صورت انعطاف‌پذیر بهینه می‌کنند. دکتر الکساندر کرونیموس – Dr. Alexander Kronimus، معاون مدیرعامل PlasticsEurope Deutschland، در یک مصاحبه حرفه ای می‌گوید: “هوش مصنوعی و فرایندهای دیجیتالی، بازیگران اصلی تغییر در اقتصاد چرخه‌ای پلاستیک هستند. پروسه های تولید کاملا خودکار، شناسه های دیجیتالی محصول و شبیه‌سازی‌ها، جریان‌های کاری را بهینه کرده و باعث صرفه‌جویی در منابع در زنجیره ارزش می شوند.”

علاوه بر این، فراگیری از طریق ماشین چرخه‌های توسعه را تسریع کرده و کنترل فرآیندها را بهبود می‌بخشد. دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins) حتا یک قدم فراتر می‌روند: این ابزارها خطوط تولید واقعی را به‌صورت مجازی نمایش داده و داده‌های ساختاریافته در مورد استفاده کامل از ماشین‌آلات را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که داده‌ها و اطلاعات ماشین‌آلات را در قالبی ساختاریافته و قابل خواندن توسط ماشین در طول چرخه عمر کامل ذخیره کنند. گفته می‌شود که دوقلوهای دیجیتال از طریق الزامات استفاده از شناسه دیجیتالی محصول (DPP) که با اجرای مقررات طراحی اکولوژیک اتحادیه اروپا برای محصولات پایدار (ESPR) در ژوئیه ۲۰۲۴ اجباری شد، معرفی شدند. این دوقلوهای مجازی از کارخانه‌های تولید واقعی، چرخه‌های توسعه را تسریع کرده و استراتژی‌های نگهداری را تسهیل می‌کنند.

منبع تصویر: AIMPLAS

کنترل نوری کیفیت و جداسازی با کمک هوش مصنوعی

در زمینه تضمین کیفیت، سیستم‌های دوربین و پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی از فرآیندهای تولید پشتیبانی می‌کنند. این عوامل می توانند انحرافات شکل، نقص‌های سطحی یا ناخالصی‌های مواد را در حین تولید تشخیص داده و سطح کیفیتی ثابت را تضمین می‌کنند. این فناوری‌ها امکان تشخیص زودهنگام نقص‌ها را فراهم کرده و در نتیجه ضایعات را کاهش داده و استفاده کارآمدتر از منابع را تضمین می‌کنند.

با توجه به مقررات سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی و انتظارات فزاینده مشتریان، قابلیت بازیافت پلاستیک‌ها نیز در کانون توجه قرار گرفته است. سیستم‌های جداسازی با کمک هوش مصنوعی و سنسورهای مادون قرمز نزدیک (NIR)، انواع مختلف پلاستیک را شناسایی کرده، مواد بازیافتی با کیفیت بالا را از ناخالصی‌ها جدا کرده و کیفیت بازیافت را بهبود می‌بخشند. این امر نرخ استفاده دوباره را افزایش داده و به رعایت الزامات نظارتی کمک می‌کنند.

علاوه بر این، سیستم‌های دیجیتال به‌گونه ای نزدیک با شناسه دیجیتالی محصول مرتبط هستند، که شامل اطلاعاتی جامع در مورد مواد اولیه استفاده شده، فرآیندهای تولید و مسیرهای بازیافت است. این فناوری‌ها از فرایندکارها در ایجاد چرخه‌های مواد بسته، کاهش بارهای زیست‌محیطی و رعایت تولید محصولات پایدار پشتیبانی می‌کنند.

چالش‌ها و کمبود نیروی کار ماهر

به رغم پروژه‌های متعدد پیشرو، پیشرفت در بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه در شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، کند است. موریستس اشمیتز – Mauritius Schmitz از مووسسه فرآوری پلاستیک (IKV) در گفت‌وگو با اتحادیه صنایع بسته‌بندی پلاستیک –  (IK) گزارش می‌دهد: “بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط به اندازه کافی در دیجیتالی‌سازی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، زیرا این امر با هزینه‌های سنگینی همراه است و همچنین به مهارت‌های خاصی نیاز دارد.”

وی می افزاید: از دیگر از موانع مهم، کمبود نیروی کار ماهر و کارآزموده است. شرکت‌هایی که می‌خواهند اتوماسیون، هوش مصنوعی و فناوری‌های اشیای اینترنتی را به صورت همزمان و در کنار هم معرفی کنند، به متخصصان تحلیل داده و امنیت فناوری اطلاعات نیاز دارند. این کمبود نیرو و مهارت‌ها گاهی اوقات سبب کندی اجرا می شود، حتا اگر راه‌حل‌های فنی از قبل وجود داشته باشند. عینک‌های واقعیت افزوده (AR) می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند، زیرا دستورالعمل‌های نگهداری یا محتوای آموزشی را مستقیما در میدان دید کارکنان به نمایش می‌ گذارند. این امر فرآیند آموزش و نگهداری را تسریع کرده و در عین حال نیاز به حضور متخصصان خارجی را کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی و چشم‌انداز

دیجیتالی سازی به عنوان یک کاتالیزور یا تسریع کننده برای صنعت پلاستیک جهت رسیدن به شرایطی پایدارتر و کارآمدتر عمل می‌کند. سیستم‌های تولید متصل به هم، بهینه‌سازی زمان را ممکن ساخته و نرخ ضایعات را به  حدی قابل توجه کاهش داده و نوسانات بازار را با اطمینان بیشتری مدیریت می‌کنند. در عین حال، مدل‌های تجاری جدیدتر می‌توانند توسعه یابند؛ به عنوان مثال، در قالب پلتفرم‌های دیجیتال و خدمات نگهداری. با این حال، به نظر می رسد که نقش کلیدی را تأمین مالی ایفا خواهد نمود. بر مبنای داده و تحلیل های مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا لایبنیتز (ZEW)، صنعت پلاستیک  فقط حدود ۲.۲ میلیارد یورو در نوآوری سرمایه‌گذاری کرده، یعنی مبلغی که تنها معادل ۱.۶۵% از هزینه‌های نوآوری صنعت فرایند پلاستیک است. در عین حال، ZEW اشاره می‌کند که ۶۳% از شرکت‌های این بخش در نوآوری‌های محصول یا فرآیند فعال هستند، که از میانگین ۵۷% در تجارت فراتر می‌رود. این ارقام نشان می‌دهد که تمایل به نوآوری وجود دارد، اما برای اجرای مداوم پروژه‌های دیجیتالی‌سازی، منابع مالی و انسانی مورد نیاز است.

در K 2025، پتانسیلی عظیم که دیجیتالی‌سازی برای بخش پلاستیک دارد، در بیش از ۳۰۰۰ غرفه نمایشگاه و همچنین در ویژه‌برنامه‌های مختلف که به چالش‌ها می‌پردازند، مورد توجه قرار خواهد گرفت. از جمله یکی از مهمترین ویژه‌برنامه های رسمی K با عنوان “پلاستیک‌ها آینده را شکل می‌دهند”، که توسط Plastics Europe Deutschland و انجمن VDMA سازمان‌دهی شده است.

+ توجه: برای درک کامل این مطلب می توانید به منبع انگلیسی آن که به صورت همزمان (اما) مستقل در  وبسایت جهانی پلیمر مدیا منتشر شده است،  با فشردن “اینجا” مراجعه فرمایید. ضمنا، لازم است مطلع باشید که به دلیل همکاری طولانی بنیانگزار “صنایع پلاستیک” با مرکز ترجمه های گوگل به منظور حفاظت از زبان ایرانی، ترجمه های مرکز ترجمه گوگل از زبان انگلیسی به فارسی بسیار پیشرفت کرده است. پس با همواره می توانید با کپی کردن اصل مطلب انگلیسی در مرکز ترجمه گوگل، به نزدیک ترین متن ترجمه شده، دست یابید.

Click the following banner, and find your Italian Made Machinery in 8 languages.

مطالب مرتبط برای شما