به گزارش صنایع پلاستیک، بر اساس اطلاعات موجود، چینی ها پیروز دوباره ایران پلاست در فروش ماشین آلات هستند مگر اینکه تولیدکنندگان ماشین آلات فرآیندی پلاستیک در داخل کشور، با ارایه آمار و ارقام خود به ما کمک کننند تا بتوانیم نتیجه دقیق تری را ارایه نماییم و الا بر اساس جمع بندی نهایی گزارشات همکاران سایت جهانی پلیمر مدیا، که در طول برگزاری رویداد چهار روزه ایران پلاست به صورت هماهنگ و منجسم در سالنهای گوناگون حاضر بودند، بازهم شرکتهای چینی را می توان برندگان واقعی ایران پلاست سیزدهم دانست. این موفقیت شرکتهای چینی با وجود اینست که در طی برگزاری ایران پلاست سیزدهم، طی تحلیلی [اینجا کلیک کنید]. به کاهش چشمگیر حضور ماشین سازان مطرح چینی در این نمایشگاه پرداختیم و این دو فاکتور هیچ منافاتی با هم ندارند. متاسفانه شرکت های ماشین ساز چینی علی رغم سرمایه گذاری اندک بر روی ایران پلاست ۲۰۱۹، باز هم موفق ترین های این نمایشگاه لقب گرفته اند! دست کم فعلا که وضعیت چنین است و این یک داده بد، برای صنعت داخلی تولید ماشین آلات فرآیندی پلاستیک است.
امسال تنها ۳۵ غرفه گذار خارجی در ایران پلاست حضور به هم رسانده بوده که تقریبا اکثرشان ازکشورهای هند و چین بودند. در واقع عدم حضور بسیاری از شرکتهای چینی با وجود تحریم های آمریکا، یک حقیقت غیرقابل انکارست، حتا نسبت به ادوار تحریمی دیگر، ما در این دوره نه تنها با کاهش که با ریزش غرفه گذاران چینی مواجه بودیم که تقریبا همگی هم ماشین سازان مطرح چینی بودند، ولی با این حال بازهم می توان گفت که چینی ها بیشترین سود و استفاده را از موقعیتی که ایران پلاست فراهم کرد، عاید خود کردند و حضور حداقلی چینی ها مانع از بستن قراردادهای خوب برای آنها نشد.
بنا به گزارش همکاران ما در ایران پلاست سیزدهم، غرفه گذاران چینی در فروش ماشین آلات مناسب عمل کردند. به طور معمول سرمایه گذاران و صنعتگران ایرانی علاقه ای به نشر آمار و ارقام خود ندارند، چه این اطلاعات در مورد خرید مواد اولیه از بورس کالا باشد و چه مرتبط با قراردهای منعقد شده در جریان نمایشگاه، تفاوت چندانی ندارد. البته برخورد همه هم به یک صورت نیست. برخی از افراد که به جریان آزاد اطلاعات اعتقاد راسخ دارند، در برابر پرسش های همکاران ما مقاومت نکرده و اطلاعات فروش خود را با ما شریک شده اند. گروه دیگری هم با وجود در اختیار قرار دادن اطلاعات فروش خود در ایران پلاست، از ما خواسته اند تا نسبت به حفظ آمارهایشان امین باشیم و آنها رابه صورت عمومی منتشر ننماییم.
افرادی نظیر جناب آقای شریفی که نمایندگی شرکت HB را در اختیار دارند، از گروهی هستند که قائل به آزادی جریان اطلاعات هستند. ایشان درباره مجموعه فعالیت های خود در نمایشگاه ایران پلاست با ستاد خبری ایران پلاست، همصحبت شده اند. ایشان در بخشی از سخنان خود گفته است: ” HB Machinery of China تولیدکننده ماشین آلاتی است که خطوط ریخته گری را برای تولید فیلم های پلاستیک تولید می کنند. این شرکت تا سال ۲۰۰۶ فقط دو یا سه مدل ماشین آلات برای تولید فیلم های کششی CPP، CPE و PE تولید می کرد. اما در حال حاضر تنوع محصولات این شرکت چینی به دلیل برنامه ریزی آینده نگرانه ای که داشته اند، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.”
شریفی در ادامه اظهار داشت: “اگر چه طی ۲-۳ سال اخیر واردات ماشین آلات به دلیل افزایش نرخ دلار و سایر معضلات پیش پای واردات و واردکنندگان به یک مشکل بزرگ بدل شده است و برخی از قوانین و محدودیت های جدید دیگر، سبب شده است که رونق واردات ماشین آلات دیگر مثل سابق نباشد، اما ما در این مدت هم همچنان به واردات ماشین آلات از چین ادامه داده ایم و چندین دستگاه ماشین برای تولید فیلم های کششی پی وی سی و پلی اتیلن را به دست صنعتگر ایرانی رسانده ایم.
وی افزود: “اخیرا به علت نزول ارزش پول ملی و در نتیجه ارزان بودن مواد اولیه به صورت نسبی، نیروی کار حرفه ای و کم هزینه و بهای نازل انرژی، فیلم های پلیمری کششی تولید شده در ایران پتانسیل در دست گرفتن بازارهای منطقه را به دست آورده اند. شرکتهای ترک نیازها و تقاضاهایشان را از ایران تامین می کنند و سایر کشورها نیز در تلاش هستند تا بهترین ها را از بازار ما خریداری نمایند. چنین شرایط خارق العاده ای در بازار محصولات فیلم های کششی، منجر به فروش ماشین آلات تولید آن انجامیده است که برای نمونه هم اکنون ماشین آلات یک واحد در بندرعباس در حال نصب می باشد. همچنین برای فروش بیشتر ماشین آلات چندین تفاهم نامه در ایران پلاست امضا کرده ایم.”
وی با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور گفت: ” اگر چه نمایشگاه به نسبت سنوات گذشته { برای غرفه گذاران خارجی و نمایندگان شرکتهای خارجی } چندان رونق نداشت، اما ما آنرا فرصتی برای تجدید دیدار با مشتریان و دوستان خود دانستیم. همچنین، ما همیشه نگاه مثبتی به نمایشگاه ایران پلاست داشته ایم.”
پس از خاتمه این دوره نمایشگاه ایران پلاست، سایت جهانی پلیمرمدیا همچنان در حال بررسی بیشتر و پرسش از غرفه گذاران یا تولیدکنندگان داخلی یا نمایندگان شرکت های خارجی است، تا با کسب اطلاعات و آمار بیشتر، علاوه بر اطلاعات در دست به علاوه شواهد و قرائن موجود، میزان سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات در این دوره نمایشگاه ایران پلاست را به صورت دقیق تر تخمین بزند.
با این وجود آنچه “فعلا” با تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی موجود از همکارانمان دریافته ایم، اینست که شرکت های خارجی فروش بهتری نسبت به همتایان وطنی خود داشته اند. متاسفانه این نتیجه گیری ما در فقدان اطلاعات کاملا موثق از ماشین سازان داخلیست و به قول انگلیسی ها این نتیجه گیری در یک اتاق تاریک است! چه بسا اگر ماشین سازان زحمت کش کشورمان، پا پیش گذاشته و آمار معاملات خود در ایران پلاست را ارایه کنند، بتوان نتیجه دیگری را ارایه کرد اما تا اینجا و با وجود اطلاعاتی که در اختیار ماست، باید گفت که چینی ها علی رغم حضور کمرنگ خود در ایران پلاست سیزدهم، بزرگترین برنده این رویداد بوده اند و این اتفاق از نظر ما الزاما اتفاق خجسته ای نیست! هر چند از اینکه گروهی از صنعتگران در این شرایط هنوز هم اقدام به سرمایه گذاری و در تیجه تولید اشتغال، ارزش افزوده و … می نمایند، اظهار خرسندی می نماییم.