نمایشگاه بین المللی CHINAPLAS 2019، روزانه تعداد بازدیدکنندگان خود را اعلام می کند. اعدادی که این نمایشگاه در دو روز ابتدایی و سنوات گذشته برگزاری این رویداد ارایه کرده است، درسهایی را برای برگزارکندگان رویدادها در کشورمان دارد.
به گزارش صنایع پلاستیک، نمایشگاه بین المللی CHINAPLAS از نظر اهمیت و وسعت، در مجموع چهارمین نمایشگاه مهم صنعت پلاستیک در جهان پس از نمایشگاه K دوسلدورف، NPE آمریکا و PLAST میلان به شمار می رود. {هر چند، از نظر برخی کارشناسان و خبرگان، حتا ممکن است اهمیت این نمایشگاه، بالاتر از جایگاه چهارم باشد.} اما سه نمایشگاه نخست، همه به صورت سه سالانه برگزار می گردند، اما نمایشگاه CHINAPLAS به صورت سالانه برگزار می شود در نتیجه می توان به سادگی نتیجه گرفت که این نمایشگاه یعنی CHINAPLAS مهمترین نمایشگاه صنعت پلاستیک و لاستیک است که سالانه در جهان برگزار می شود.
مسوولان برگزاری نمایشگاه CHINAPLAS 2019 که سی و سومین دوره نمایشگاه مذکورست، در اقدامی جالب به صورت روزانه تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان خارجی نمایشگاه را به صورت رسمی منتشر می کنند.
در همین راستا، برگزارکنندگان نمایشگاه چایناپلاس ۲۰۱۹ اعلام کرده اند که در روز اول این رویداد چهاروزه یعنی ۲۱ می ۲۰۱۹ مصادف با ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، مجموعا ۴۴.۷۱۵ نفر بازدیدکننده از نمایشگاه دیدن کرده اند، که از این میان ۱۱.۳۱۲ نفر نیز بازدیدکنندگان خارجی بوده اند.
در روز دوم نمایشگاه یعنی ۲۲ می ۲۰۱۹ {۱ خرداد ۱۳۹۸} مجموعا ۶۶.۶۹۹ از این رویداد دیدن نموده اند، که ۲۵.۹۱۶ تن از این بازدیدکنندگان، خارجی بوده اند.
نکته جالب در مورد این دو روز و آمار مخاطبانش، اینست که در هر دو روز حدود ۲۵ درصد از مشارکت کنندگان خارجی بوده اند.
باری، با یک نگاه ساده و جمع دو عدد می توان دریافت که مسوولان برگزارکننده نمایشگاه بزرگ CHINAPLAS 2019 (که معمولا چیزی در حدود ۴۰۰۰ غرفه گذار -کمی بیش و کمی کمتر – دارد ) معتقدند که در دو روز نخست نمایشگاه ۱۱۱.۴۱۴ تن به عنوان بازدیدکننده از این نمایشگاه دیدن کرده اند.
با توجه به اینکه دو روز از این نمایشگاه باقی است، به نظر نمی رسد که تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه از رفم حداکثر ۳۰۰.۰۰۰ هزار نفر فراتر برود. حتا واقع گرایانه تر اینست، اگر بخواهیم بر پایه آمار بازدیدکنندگان تا روز دوم نمایشگاه قضاوت کنیم،که بگوییم بعید است مجموعا بیش از ۲۵۰.۰۰۰ بازدیدکننده از این رویداد دیدن نمایند.
با توجه به جایگاه نمایشگاه CHINAPLAS در میان رویدادهای پلاستیک و لاستیک جهان {خاصه نمایشگاه هایی که سالانه برگزار می شوند}، زیرساخت های کشور چین از جمله فرودگاهها، خطوط هوایی، هتل ها، نمایشگاه، وسایل نقلیه و راهها منتهی به نمایشگاه و سایر مزیت هایی که حضور در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان دارد، این رویداد به هیچ وجه با ایران پلاست قابل مقایسه نیست. {حتا اگر ایران پلاست را بدون در نظر گرفتن نمایشگاههایی نظیر عرب پلاست، بدون رقیب مهمترین رویداد صنعت پلاستیک و لاستیک سالانه منطقه بدانیم، باز هم در اصل ماجرا تغییر چندانی حاصل نمی شود و این دو رویداد از نظر تعداد غرفه گذار، بازدیدکننده، فضای نمایشگاهی، بازار داخلی و …. قابل مقایسه نیستند. }
در نهایت آمارهای منتشره تا این لحظه در نمایشگاه CHINAPLAS 2019 به سهولت به ما نشان می دهد، برخی از آمارهایی که در سنوات اخیر برای بازدیدکنندگان از ایران پلاست ارایه شده است، غیردقیق و ارقامی دور از ذهن است.
اگر این اشتباه در اثر روشهای نادرست برای تخمین تعداد حضارست، بر مسوولان برگزاری ایران پلاست است که در روشهای شمارش و تخمین خود از تعداد بازدیدکنندگان تجدیدنظر کنند و اگر جز این هم باشد که اصولا باید در روش و دیدگاهشان تجدیدنظر کنند و از این نوع اعلام شفاف تعداد حضار در نمایشگاه چین درس های زیادی بگیرند …. که مهترین آنها اینست که شفافیت با غرفه گذار و بازدیدکننده بهترین راه جذب مخاطب بیشتر برای نمایشگاه است و این روالی است که در جهان صورت می پذیرد و اخلاقی است که در کشور ما هم چین باشد.
در انتها لازم می دانیم که به این نکته اشاره کنیم، ما معتقدیم که برخی آمارهای کتبی و شفاهی اعلام شده از سوی مسوولان نمایشگاههای وطنی، به علت نبود شیوه های درست تخمین مخاطبان اعلام می شود اما در عین حال، توجه به این نکته اهمیت دارد که حتا اگر چنین باشد، از بیرون اعلام برخی ارقام دور از ذهن به بازارگرمی تعبیر می شود و نه یک اشتباه در متد آمارگیری!!
برای دریافت آخرین اطلاعات و تصاویر از نوآوری عرضه شده در نمایشگاه CHINAPLAS 2019، به گروه تلگرامی صنایع پلاستیک مراجعه نمایید.