روز گذشته دوازدهمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار با حضور انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران برگزار شد.
به گزارش صنایع پلاستیک به نقل از اینپیا، روز گذشته دوازدهمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار با حضور انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران برگزار شد. محسن صفایی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی در این جلسه حضور داشت که وی، نخستین و یکی از مهمترین مصوبات این جلسه را توضیح داد: اصلاح مبنای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی با لحاظ نمودن قیمت FOB منهای ۵ درصد بود. که در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعمال میشود.
طرح افق گرهگشای مشکلات صنعت یا سامانهای ناکارآمد؟
موضوع بعدی که در جلسه بحث شد، «طرح افق» سامانه جامع تجارت است که طبق آن، تعیین سهمیه خریداران بورس بر این اساس تعیین خواهد شد به این صورت که فاکتور فروش خریداران محصولات پتروشیمی در این سامانه جدید، ثبت شده و سپس سهمیههای هر واحد تولیدی محاسبه و تخصیص مییابد. همچنین اطلاعات محصولات و مواد اولیه جهت تخصیص شناسه کالا و تعیین ضریب تبدیل مواد اولیه به محصولات پلیمری جمع آوری خواهد شد.
رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی در مورد این موضوع گفت: به این دلیل که بحثهای متفاوت و نظرات متفاوتی در خصوص کارآمدی این طرح در جلسه بیان شد، مقرر شد که تصمیم گیری نهایی به جلسه بعدی موکول شود. ما نیز ملزم هستیم که در این یک هفته پیشنهادات و استدلالات خود را تنظیم نموده و نظر خود را اعلام نماییم.
یکی دیگر از مواردی که در این جلسه طرح شد، بحث قراردادهای بلندمدت واحدهای تولیدی با پتروشیمیها بود که صفایی در این خصوص عنوان کرد: قراردادهای بلندمدت هنوز استارت نخورده و همچنان وجود خارجی ندارند. پتروشیمی ها مخالفتی با موضوع قراردادهای بلندمدت ندارند. بنابراین در جلسه روز گذشته مقرر شد اگر موردی هست در ستاد تنظیم بازار بررسی شود.
عرضه اختصاصی گریدهای PET به نوشابهسازها
این عضو هیات مدیره انجمن ملی در پایان بیان کرد: سپس بحث عرضه اختصاصی سهمیه گریدهای PET برای نوشابهسازها مطرح شد که نماینده هلدینگ خلیج فارس اذعان داشت تنها تعداد بسیار معدودی از نوشابه سازها از این موضوع استقبال کردهاند. اتحادیه تعاونیهای تامین نیاز صنعت پلاستیک نیز به این موضوع نقد داشت که بسیاری از این کارخانجات، نوشابه ساز بوده و جزو صنعت پلاستیک نیستند. به همین دلیل تامین کنندگان بطریهای این کارخانجات میتوانند قراردادبلندهای اختصاصی ببندند و سهمیه بگیرند اما نوشابهسازها نباید به عنوان تولیدکننده بطری درخواست نیاز برای تولید بطری داشته باشند.