به گزارش گروه ترجمه و تولیدی محتوی صنایع پلاستیک، کنفراس تولید قطعات خودرو و موتورسیکلت آسه آن ۲۰۱۹ رویدادی است دو روزه که در روزهای ۵ و ۶ نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۱۴ و ۱۵ آبانماه ۱۳۹۸ هجری شمسی برگزار می گردد. بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت نمایشگاهی Ringier، کنفراس تولید قطعات خودرو و موتورسیکلت آسه آن ۲۰۱۹، سومین دوره برگزاری این کنفرانس که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شود. دوره قبلی این رویداد، در هانوی ویتنام در سال گذشته برگزار شده بود.
پیش از آنکه به هر مطلبی بپردازیم، لازمست ارتباط این رویداد را با صنعت پلاستیک روشن شود. امروزه به صورت میانگین ۲۰ درصد وزن و ۳۰ درصد قطعات یک اتومبیل استاندارد، از پلاستیک ها تهیه شده است و روند جایگزینی پلاستیک با فلز در خودرو و موتورسیکلت رو به افزایش است. لذا دست کم ۲۵-۳۰ درصد قطعات تولیدشده برای یک خودرو از پلاستیک ساخته می شوند، که همین موضوع کافیست تا بخش های گوناگون صنعت پلاستیک از تهیه و تامین کنندگان مواداولیه، افزودنی ها، مستربچ و …. گرفته تا ماشین سازان و فرآیندکاران و قالبسازان صنعت پلاستیک را به خود جذب نماید.
استفاده از قطعات پلاستیکی در اتومبیل ها و موتورسیکلت ها دلایل بسیاری دارد، برای نمونه پلاستیک بادوام است، هزینه تولید زیادی ندارد و قابلیت تبدیل به هر چیزی را دارد.
داشبورد، آمپر، صفحه کیلومتر، دکمه ها، خروجی های کولر، دستگیره های در، کفی ها، کمربند ایمنی، کیسه هوا و بسیاری از اجزا دیگر از انواع مختلف پلاستیک ساخته شدهاند. علاوه بر اجزا داشبورد، بسیاری از بخش های کوچک داخل موتور مانند دسته میله بازدید روغن هم از پلاستیک ساخته شده است. به دلیل وزن کم پلاستیک، استفاده از این ماده نرم و انعطافپذیر در ساختار بدنه و موتور روند رو به رشدی دارد.
جایگاه صنعت خودروسازی در اندونزی:
در اندونزی، صنعت خودروسازی اندونزی به ستون محکم و مهمی در بخش توید این کشور تبدیل شده است. با توجه به آمار سرانه پایین مالکیت اتومبیل، هزینه های پایین کارگر و طبقه متوسط به سرعت در حال گسترش این کشور، خودروسازان گوناگون جهانی از جمله تویوتا و نیسان، تصمیم به سرمایه گذاری های گسترده ای برای افزایش ظرفیت تولید خود در اندونزی گرفته اند و این مساله سبب شده است این احتمال مطرح شود که در سنوات آتی این کشور به یکی از قطب های اصلی تولید خودرو و موتور سیکلت بدل گردد. برخی خودروسازان دیگر که در بُعد بین المللی غول به شمار می روند، نظیر جنرال موتور ایالات متحده نیز به باازار اندونزی بازگشته اند.
علاوه بر این ، اندونزی با افزایش سرانه تولید ناخالص ملی – داخلی-، از یک مرکز تولید خودرو و خودروسازی برای صادرات – به ویژه برای منطقه جنوب شرقی آسیا یا همان ASEAN-به یک بازار عمده فروش داخلی خودرو بدل شده است. چراکه افزایش سرانه تولید ناخالص ملی به معنای بهبود مالی بخش وسعی از طبقه متوسط شده و آنها را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب نموده است.
اندونزی حدود یک سوم از کل فروش سالانه خودرو در اتحادیه ASEAN را به خود اختصاص داده است و پس از تایلند که در مقام دوم از این حیث قرار دارد.
کشور اندونزی نه تنها جمعیت زیادی دارد که حدود ۲۶۴ میلیون نفر در آخرین سرشماری تعیین شده است، بلکه یک طبقه متوسط رو به گسترش هم داراست که با سرعت زیادی در حال توسعه و رشد می باشد. این دو عامل در کنار همدیگر، یک نیروی مصرف کننده قدرتمند را ایجاد می نماید. اشتیاق شرکتهای ژاپنی و آمریکایی برای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی اندونزی علاوه بر نیروی کار ارزان، ریشه در این موضوع نیز دارد.
برنامه تحولات صنعت خودرو :
دولت اندونزی مشتاق است که این کشور را به یک پایگاه جهانی برای تولید خودرو تبدیل نماید و علاقمندست که همه تولیدکنندگان نامدار و اصلی اتومبیل در این کشور، کارخانجاتی برای تولید اتومبیل تاسیس نمایند، زیرا قصد دارد از کشور تایلند به عنوان بزرگترین قطب تولیدکننده ماشین در جنوب شرقی آسیا و منطقه آسه آن پیشی بگیرد.
برای درازمدت، دولت اندونزی در نظر دارد که این کشور را به یک کشور مستقل برای تولید خودرو تبدیل نماید و صنعت خودروسازی این کشور درون محور شود و واحدهای تولید خودرو، واحدهایی شوند که تمام اجزای خودرو را در داخل کشور اندونزی تولید می کنند. در نتیجه بخش تولید قطعات خودرو، نیز بسیار مورد علاقه دولت اندونزی است. ما می دانیم که ماشین ها به علت کاهش وزن و کمتر مصرف کردن سوخت، جهت حفظ محیط زیست از گازهای گلخانه ای به سمت استفاده هرچه بیشتر از پلاستیک ها به جای فلزات پیش می روند. همین حالا به طور متوسط ۳۰درصد قطعات و ۲۰ درصد وزن یک اتومبیل استاندارد جهانی از پلاستیک تشکیل شده است که نشان از ظرفیت بالای صنایع پلاستیک برای سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی زیر مجموعه خودروسازی و تولید قطعات خودروی اندونزی می دهد.
مسوولان مالزیایی همچنین امیدهای زیادی برای صادرات خودروهای تولید شده در این کشور دارند تا از این طریق بتوانند ارزش افزوده بیشتر و درآمد افزون تری برای کشورشان ایجاد نمایند، به ویژه از زمان اجرایی شدن انجمن اقتصادی ASEAN که این منطقه – جنوب شرقی آسیا- را به یک بازار واحد و منطقه تولید واحد تبدیل نموده، افزایش تولید ناخالص ملی برای کشورهای عضو از طریق صادرات درون منطقه آسه آن به صورت یک اولویت درآمده است. چرا که تراز تجارت این کشورها، با اندکی تلاش می تواند از همین طریق با همسایگانشان مثبت شود. اجرای استاندارد یورو ۴ و AEC فرصت های بیشتری را برای صادرکنندگان ایجاد می نماید و تجارت منطقه ای را تشدید می کند.
مباحث مهمی که در مورد بخش پلاستیک این کنفرانس در نظر گرفته شده است در ادامه مشاهده می کنید:
- استفاد از ترموپلاستیک های گرمانرم الاستومری و سخت برای حمل نقل زمینی و اتومبیل
- تجزیه و تحلیل حرارتی و مکانیکی در پلاستیک و لاستیک
در بخش راه حل ها هم موضوعات زیر به بخش بخش های پلاستیک سازننده موتورسیکلت یا خودرو مرتبط هستند.
- استفاده از روشهای جوشکاری لیزری برای دستیابی به استحکام بالا و چسبندگی حداکثری مواد ترکیبی فلزی و پلاستیک
- راه حل های نوآورانه مدیریت انرژی براق برق رسانی به خودرو
- راه حل های برای بهبود مولفه های تعاملی برای رابط ماشین و انسان و چگونگی بهره وری در ساخت
در بخش مواد پلاستیک هم موضوعات کلیدی مورد بحث در این کنفرانس عبارتند از :
- ترموپلاستیک های گرمانرم سبک مانند PEEK HMF یا فیبر مدول بالای PEEK
- ایجاد ابزارپلاستیک با قابلیت سازگاری با جریان سردکننده و سرما