به گزارش صنایع پلاستیک به نقل از سایت جهانی پلیمر مدیا، نمایشگاه “Agro Pack, Food & Plast Iraq“بزرگترین رویداد صنعتی عراق در سال ۲۰۲۴، فراتر از تمام انتظارات در شهر در اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
این رویداد با حضور افتخاری پسر نخستوزیر بارزانی و افتتاحیهای که توسط وزیر کشاورزی حکومت اقلیم کردستان (KRG)، وزیر امور خارجه، استاندار اربیل، سفیران و سرکنسولهای کشورهای ارمنستان، اتریش، چین، مصر، اتحادیه اروپا، آلمان، هند، ایتالیا، هلند، رومانی، روسیه، سریلانکا، ترکیه و دیگر مقامات برجسته از سراسر جهان همراه بود، که جلوه و شکوه بیشتری به این رویداد دادند.
در هفتمین دوره Agro Pack & Food و پنجمین دوره Plast Iraq، بیش از ۱۱,۰۰۰ بازدیدکننده تجاری از سراسر عراق و کشورهای همسایه شرکت کردند و به بحث و تبادل نظر با ۳۱۷ غرفهدار از ۱۸ کشور پرداختند.
این رویداد سهم مهمی در تقویت جایگاه عراق بهعنوان یک مرکز اقتصادی مدرن ایفا کرد.
عراق به عنوان یک کشور به تازگی از خاکستر جنگ های متعدد برخواسته، می تواند یک مقصد سرمایه گذاری و یک بازار اقتصادی بسیار جذاب برای تجار منطقه و جهان در نظر گرفته شود و با توجه به جایگاه نسبت استراتژیک، منابع غنی نفتی، دسترسی به آبهای آژاد از طریق بندر بصره و از سوی دیگر همسابگی با هر سه قدرت مهم منطقه یعنی ایران، ترکیه و عربستان سعودی می تواند جایگاه مهمی در آینده منطقه ایفا کند.
این کشور در بخش عربی خود، با کمی ننش های قومی و مذهبی مواجه است که در صورت بهبود وضعیت می تواند یک بازار با پتانسیل و امنیت بالا برای سرمایه گذاری باشد.
همسایگی کشورمان با عراق، و همچنین اقلیم کردستان عراق ایران به یکی از مهمترین شرکای اقتصادی این کشور بدل کرده است. در صورت لغو تحریم ها با توجه به پتانسیل بالای تولید در ایران که با رفع تحرم می تواند بالفل شود، و نیز هزینه حمل و نقل ناچیز و روابط سیاسی حسنه و حسن همجواری، اشتراکات مذهبی، قومی، فرهنگی و تاریخی، این کشور می تواند به یکی از مهمترین مقاصد صادراتی ما بدل شود. در حال حاضر متاسفانه عمده صادرات ما به عراق را مواد اولیه و خام یا سوخت هایی نظیر گاز تشکیل می دهد و ترکیه فعلا مهمترین شریک تجاری عراق بعد از چین به شمار می رود.
بازار عراق با توجه به دسترسی به بازارهای جهانی، خاصه بازار چین از طریق بندر بصره، و نیز همسابگی با سه ابرقدرت منطقه، یک بازار به شدت رقابتی است و ما اگر بخواهیم در این بازار دست بالا را داشته باشیم نیازمند هستیم تا بتوانیم کالاهایی با قیمت رقابتی، کیفیت و تکنولوژی به روز را راهی این مقصد صادراتی کنیم، موضوعی که با ادامه وضعیت کنونی دور از ذهن می نماید.