به گزارش صنایع پلاستیک، آقای مهدی صمدی که در انتخابات آخرین دوره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف ایران، به عضویت هیات مدیره این انجمن درآمده است، با بیان اینکه ابتدای امسال قیمت ظروف پلاستیکی حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، گفت: از حدود چهار ماه پیش صادرات مواد اولیه پتروشیمی به خارج از کشور محدودتر شده و در نتیجه عرضه این محصولات در داخل کشور بیشتر شده که این فرآیند منجر به کاهش قیمت محصولات پلاستیکی شده است.
به گفته وی، در حال حاضر کاهش قیمت مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی منجر به کاهش ۵۰ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به محرم سال گذشته شده است.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف ایران در ادامه دلیل دیگر کاهش قیمت ظروف یکبار مصرف در ماه محرم امسال را، کاهش نرخ دلار عنوان کرد.
صمدی با بیان اینکه تقاضا برای ظروف پلاستیکی در ماه محرم امسال همچون هر سال بوده و تغییری نکرده است، تصریح کرد: کاهش قیمت مواد اولیه از طرفی باعث کاهش خرید و فروش در بازار میشود، اما از طرف دیگر قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان کمتر میکند.
این در حالی است که هر ساله در ماه محرم و صفر که مراسم عزاداری در کشور برگزار میشود، تقاضای ظروف یکبار مصرف نیز در بازار افزایش مییابد و سال گذشته نیز، شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری و کاهش عرضه این محصولات در بازار بودیم که دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف دلیل آن را کاهش عرضه مواد اولیه عنوان کرده بود.
این سخنان در حالی از سوی این عضو هیات مدیره انجمن مطرح می شود که صدا و سیما طی روزهای اخیر، در اقدامی هماهنگ دوباره موج تبلیغاتی سنگینی را علیه ظروف یکبارمصرف پلیمری به راه انداخته است. در گزارشهای متعددی که از این رسانه پخش می شود، از افزایش قیمت ظروف یکبارمصرف به کرات یاد شده است و حال آنکه این عضو هیات مدیره انجمن ظروف یکبارمصرف از کاهش قیمت ها خبر داده است.
همچنین بسیاری از فرمانداران شهرستانهای گوناگون نیز در طی روزهای اخیر، در مصاحبه ها و ابلاغیه هایی علیه ظروف یکبارمصرف سخنانی را اظهار داشته اند که اکثرا غیرکارشناسی است. با وجود همه این هجمه ها و فضاسازی ها، به علت قیمت تمام شده بالای ظروف اصطلاحا گیاهی، مصرف کنندگان به خرید ظروف یکبارمصرف پلیمری تمایل بسیار بیشتری نشان داده اند.
به نظر می رسد به جای مقابله با این صنعت در کشورمان، بهترست که فضا را برای رقابت سالم نموده و سپس اجازه دهیم تا مصرف کنندگان خود انتخاب نمایند که به ظروف یکبارمصرف پلیمری یا گیاهی تمایل بیشتری دارند و آنگاه سهم هر یک از این دو گروه از بازار مشخص خواهد شد. اطلاع رسانی و آگاه سازی نسبت به چگونگی مصرف ظروف یکبارمصرف پلیمری و گیاهی بهترین کاریست که رسانه ملی می تواند انجام دهد.
بخشی از این خبر از ایسنا اقتباس شده است.