حدود ۷ ساعت قبل مطلبی بر بستر این وبسایت با عنوان “انواع فرسودگی سیلندر و مارپیچ در ماشین آلات تزریق پلاستیک” منتشر شد که به رغم درگیری وسیع با موضوعات شخصی خود، ناچار از حذف آن و ارایه این یادداشت شدم، تا شاید یکبار دیگر ثابت کنم که در دنیای رسانه هم باید صادق بود، هم گاهی بیرحم در انتقاد و در راس آنها “بیرحم در انتقاد از خود و همکاران” و با شهامت در اعتراف به اشتباه. گرچه اصل همان مطلب نیز با اصلاح فقط پاراگراف نخست، در زیر بازنشر شده است.
به مسایل خود نمی پردازم زیرا این فضا برای شنیدن سوگواری های ما برای شما نیست. با این حال فقط اشاره می کنم که هم الان که مشغول نگارش این مطلب هستم، از ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه که از خواب برخاسته ام، نه فقط هنوز (خواب که سهل است، حتا) فرصت یک استراحت کوتاه را نیافته ام بلکه دو بار به دلیل ضرورتی از مسیر جاده هراز به (ضد) دادگستری نوشهر رفته و بازگشته ام. این را مورد اشاره قرار دادم تا پیشاپیش دلیل اشتباهات احتمالی نگارشی (املایی / انشای) این نوشتار را اگر پدید آمد، دانسته باشید.
مطلب منتشر شده (مطلب زیر) متاسفانه دارای اشکالاتی متعدد بود که چون به دلیل خستگی مفرط قادر به ادامه اصلاح آن نبودم تصمیم به حذف آن گرفتم. به خاطر این اقدام (ناباب در فضای رسانه، و کمیاب در رسانه های ایرانی، به ویژه آنکه در تلگرام نیز اعلام شده) گرچه هیچ قصوری جز پذیرفتن مسوولیتی که دیگر فرصتش را هم ندارم، متوجه بنده نیست، اما بازهم از شما عذرخواهی می کنم، تا نشان که در انتقاد از خود بسیار بیرحم هستم.
بنده بارها به جناب روزبه ساعتچی سردبیر و مسوول این سایت توضیح و تذکر داده بودم که کاری نکنید که با ابروی من بازی شود. و بارها به ایشان تذکر داده بودم که منبع مورد استفاده ایشان منبعی قابل اتکاء و درست نیست و بازنشر آن روزی موجب به سخره گرفته شدن سی و چند سال کارهای بنده و تمامی همکارانم خواهد شد. امروز، اما، به محض دسترسی به اینترنت مشاهده کردم که به رغم بارها تذکر در رابطه با واژه بسیار پر اشتباه “ماردون” بازهم ایشان بی توجهی کرده و از این واژه در تیتر و محتوای متن (که البته مربوط به منبع مطلب است) استفاده کرده. فعلا به “بسیار اشتباه بودن” سه لغت انگلیسی هم کاری ندارم. فعلا، البته.
اینک هم به شما عزیزان عرض می کنم که به طور قطع تا هفته آینده رودربایستی و یا تعارف با هر شخص یا تشکلی را کنار نهاده و مطلبی را در مورد غلط های مصطلح در متون پلیمری و اقدامی آگاهانه که عده ای به سودایی برای فارسی سازی لغات مربوط به این علم و صنعت، انجام داده و همچنان بر آن اصرار دارند، خواهم نوشت تا شاید بتوانم در جهت روشنگری این به انحراف کشیده شدن اقدامی جدی تر انجام دهم.
گرچه نیش تند انتقاد بنده به سمت جناب ساعتچی نشانه روی شده، اما لازم است شرافتمندانه اعتراف کنم که ایشان بارها متذکر شده اند که در این قلمرو تخصصی ندارند و سخن یا پاسخ بنده هم این بوده که در میان رسانه های شناخته شده پلیمری صرفا بنیانگزار و مدیر مسوول و سردبیر ارشد نشریات “بسپار” (سرکار خانم تبسم علیزاده منیر) از تخصص علمی / فنی لازم برخوردارند و الباقی (تا جایی که می دانم) این کاره نیستند، اما جاده صاف کنی رسانه های صنایع پلاستیک و بسپار موجب شده که اتفاقا “قلمزنان نامتخصص” سایر رسانه ها به نان و ابی بسیار فراتر از دو گروه رسانه هایی که در بالا به انها اشاره شد برسند.
تا زمان اغاز به نگارش مطلبی که قول دادم فعلا خداحافظ
احمد علی ساعت نیا
مدیر رسانه های صنایع پلاستیک
بامداد ۵ شنبه سوم مرداد ماه ۱۳۹۸
*************************
این هم بازنشر اصل مطلبی که حذف شده است
سیلندر و مارپیچ از اجزای اصلی و پرکاربرد ماشین آلات تزریق صنعت پلاستیک به شمار می روند. در اثر گذر زمان این قطعات مهم دستگاهها و ماشین آلات قالب گیری تزریقی علل گوناگون از جمله سایش یا فرسودگی، دچار انواع خوردگی و آسیب می گردند. در این مطلب به موضوع فرسودگی سیلندر و مارپیچ دستگاههای تزریق پلاستیک و انواع آنها و نیز نحوه جلوگیری از این آسیب ها تا حد ممکن پرداخته ایم.
به گزارش صنایع پلاستیک، سیلندر، مارپیچ و سوپاپ یکطرفه معمولا با هم دچار سایش و فرسودگی می شوند، شناخت انواع سایش و فرسودگی می تواند باعث انتخاب صحیح تر نوع تجهیزات، تنظیم صحیح و جلوگیری از فرسایش و خرابی این قطعات شود.
انواع فرسودگی:
- چسبندگی (Adhesive)؛
- ساییدگی (Abrasive )؛
- خوردگی (Corrosive)؛
فرسودگی از نوع چسبندگی: این نوع فرسایش در اثر سایش دو فلز با نیروی کافی بوجود می آید که باعث کنده شدن مقداری از فلز از قطعه دارای مقاومت کمتر می گردد. در صورتی که جنس و سختی سیلندر و ماردون مشابه باشند، گیرپاژ اتفاق می افتد که مقداری از فلز یک قطعه بر روی قطعه دیگر می چسبد و از روی قطعه دیگر برداشته می شود.
سیلندر و مارپیچ در حالت مطلوب با هم در تماس نیستند و مارپیچ در سیلندر بصورت معلق در حرکت است و فقط از ناحیه دم ماردون با هم در تماس هستند، در صورتی که شرایط کارکرد باعث تماس سیلندر و ماردون با هم شود، سایش از نوع چسبندگی در قطر خارجی دنده های ماردون و دیواره داخلی سیلندر اتفاق می افتد.
به چند عامل فرسودگی از نوع چسبندگی اشاره می شود :
- طراحی نامناسب ماردون.
- جنس نامناسب سیلندر و ماردون.
- طرح تنظیم حرارت نامناسب سیلندر تزریق.
- کیفیت نامناسب تولید سیلندر و ماردون و عملیات حرارتی.
- عدم تنظیم مناسب سیلندر و ماردون و ماشین تزریق.
فرسودگی از نوع سایشی : این نوع فرسایش، زمانی اتفاق می افتد که قطعات و ذرات ساینده همراه مواد پلاستیک به داخل سیلندر وارد شود، ماهیت ساینده این ذرات باعث فرسایش ماردون درناحیه انتقال می گردد.
ذرات ساینده می تواند، افزودنی های تقویتی نظیر، الیاف شیشه، کربنات کلسیم، پودر فلزات باشد، سایش در مواردی که سیلندر و ماردون از جنس و سختی کافی برخوردار نباشد، بیشتر قابل مشاهده است.
چند دلیل عمده فرسایش از نوع ساییدگی:
- نامناسب بودن جنس سیلندر و ماردون.
- طراحی نامناسب ماردون.
- تنظیم نامناسب دمای سیلندر.
- زیاد بودن فشار پشت ماردون.
- عدم استفاده از آهنربا در قیف.
فرسودگی از نوع خوردگی: این نوع فرسودگی نتیجه تولید اسید در سیلندر تزریق و واکنش آنها با سیلندر و ماردون است.
در اثر خوردگی، گودی هایی در آخرین رزوه های ناحیه انتقال و در ناحیه سنجش بوجود می آید و در این گودی ها مواد مذاب جمع شده و به تدریج می سوزد و در محصول ایجاد نقاط سیاه و قطعات سوخته می نماید. تعدادی از مواد پلاستیک می توانند تولید اسید نمایند، مثلا پی وی سی در اثر حرارت اسید کلریدریک تولید می کند، پلی استال در اثر حرارت تولید اسید فرمیک می نماید و پلیمر های سلولوزی در اثر حرارت تولید اسید استیک و اسید بوتیریک می کند.
به علاوه، بعضی مواد افزودنی که برای مصارف مختلف از جمله، مقاوم نمودن در برابر شعله، چسبندگی تقویت کننده ها و عوامل پف زا باعث تولید اسید های خورنده نظیر اسید برمیک و اسید سولفوریک می شوند.
علیرغم ماهیت خورنده بعضی از مواد پلیمری، با استفاده از جنس مناسب سیلندر و ماردون و سوپاپ می توان آنها را به خوبی تولید نمود.
دلایل اصلی فرسودگی از نوع خوردگی :
- جنس نامناسب سیلندر و ماردون و سوپاپ.
- عدم خاموش و روشن کردن صحیح ماشین تزریق.
- طراحی نامناسب ماردون.
- عدم خشک کردن کافی مواد پلاستیک.
- تنظیم نامناسب دمای سیلندر.
- زیاد ماندن مواد داخل سیلندر.
تهیه کننده: واحد فنی و مهندسی شرکت نکوبهینه ماشین