هر پیشه ای داشته باشیم، موضوع آموزش و پرورش برای تمامی ما اهمیت دارد. نقایص موجود در سیستم آموزش و پرورش کشور (با تمام خیالبافی های آغاز انقلاب) قابل پوشاندن هم ندارد. به این ترتیب، در هر سنی باشیم، آموزش و پرورش به جایی از زندگی ما گره خورده است. بنابراین لازم است هر از گاهی اگر به مطلبی درخور آگاهی خوانندگان خود، برخوریم، نسبت به باز-نشر آن اقدام نماییم.
این مطلب بخشی از گفتگوی تفصیلی خبرگزاری مهر با جناب سید حمید بطحائی از این وزارت آینده ساز و مهم است. بخشی از آن را می خوانیم و برای مطالعه کامل مطلب می توان به لینک پایان خبر مراجعه کرد.
خبرگزاری مهر – گروه جامعه: اواسط خرداد ماه گذشته سید محمد بطحائی به طور غیرمنتظرهای از رأس وزارت آموزش و پرورش استعفا داد. او که در دوره نزدیک به دو ساله تصدیگری بر مهمترین وزارت خانه آموزشی کشور، برنامههای متعددی را اجرا کرده و یا در دست اجرا داشت، به دلیل اختلاف با رئیس جمهوری استعفا داد اما دلیل استعفای خود را نمایندگی مجلس عنوان کرد؛ دلیلی که البته خیلیها آن را باور نکردند. از جمله محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق علوم ورئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که با در گفتگو با مهر علت برکناری بطحائی را «عدم همراهی دولت با وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان» دانست و گفت که «برخورد بطحائی با مجریان سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش نیز در پذیرش استعفای وی بی تأثیر نبود.»
در گفتگوی تفصیلی با وزیر سابق آموزش و پرورش، رویکردهای مورد نظر او در حدود ۲۱ ماه تصدیگری پست وزارت و برنامه تحولی او در حوزه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و راهکارهای تحول در نظام آموزشی کشور را مورد پرسش قرار دادیم. مشروح این گفتگو را در ادامه میخوانید:
*آقای بطحائی اجازه بدهید بحث را از تحول در آموزش و پرورش شروع کنیم. با توجه به اینکه تا یک ماه پیش تصدی آموزش و پرورش را بر عهده داشتید اجازه بدهید بپرسم از نظر شما ضروریات حوزه تعلیم و تربیت چیست؟
-باید بگویم شاید ضروریترین تحول در آموزش و پرورش به ضعف همسویی و انطباق آموزشی با نیازهای امروز دانش آموزان در حوزههای فردی و اجتماعی باز میگردد. به معنای دیگر تغییراتی که در مدارس ما مورد انتظار بوده کمتر از میزان خود رخ داده است. به عبارت عامیانه تر باید بگویم بچههای ما چیزی را در مدارس یاد میگیرند که نیاز ندارند و آن چیزی را که اولویت بالاتری برای شأن دارد در مدارس یاد نمیگیرند.بچههای ما چیزی را در مدارس یاد میگیرند که نیاز ندارند و آن چیزی را که اولویت بالاتری برای شأن دارد در مدارس یاد نمیگیرند. همین اختلال مهمترین عامل در ضعف انگیزه بچهها نیز هست. نمیخواهم بگویم فقط به این دلیل است که بچهها از درس خواندن و بودن در مدرسه و فرایند یاددهی و یادگیری لذت نمیبرند و یا احساس شادی و نشاط ندارند اما آنچه گفتم از دلایل مهم این امر است. از همین رو در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهمترین محورهایی که به آن تاکید شده است برای تغییر در آموزش و پرورش و همسویی آن با نیازهای به روز دانش آموزان است.
*به نظر شما برای اینکه به این تحول به معنای واقعی برسیم چه الزاماتی نیاز داریم؟
-اول از همه باید انعطاف لازم را در محتوای درسی ایجاد کنیم. نکته اینجاست که نسخه واحدی که امروز در محتوای درسی کل کشور لحاظ میشود و در روش شناسی برنامهریزی درسی ما از قدیم مبنا قرار گرفته است پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست. به طور مثال نباید در یک روستا در آذربایجان غربی دانش آموزان همان محتوایی را آموزش ببینند که دانشآموز ساکن در چابهار یا خراسان میخواند. اینها نیاز به تفاوتهایی در محتواهای آموزشی دارند. بین کسی که در شهر یا روستا زندگی میکند باید تفاوت در محتوای آموزشی وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که امروز فضای مجازی بر رفتارهای همه آحاد جامعه سایه انداخته است.
برای مطالعه ی بقیه پرسش های سردبیری گروه جامعه “خبرگزاری مهر” از سید محمد بطحایی و پاسخ های ایشان لطفا “اینجا” را کلیک کنید و یا فایل زیر را انلود نمایید.
گفتگو با وزیر سابق آموزش و پرورش