دیروز دوشنبه مطابق برنامه هفتگی بورس کالای ایران، روز عرضه انواع گریدهای پی وی سی و نیز انواع گریدهای پلی پروپیلن در تالار محصولات پتروشیمی بود. بر خلاف انتظار، دیروز یکی از آرامترین دوشنبه های سال بود که چرایی آن قابل بحث است و در این مطلب به آن پرداخته ایم.
به گزارش صنایع پلاستیک، هر چند به نظر می رسدربه دلایلی نظیر پایان ماه رمضان و واقعی شدن تقاضای موثرِ تولیدکنندگان، کاهش قیمت های پایه محصولات پلیمری پس از چند هفته افزایش، مدیریت عرضه توسط تولیدکنندگان و تامین کنندگان محصولات پتروشیمی و … این روز و این هفته، روزهایی داغ و جذاب و مالامال از رقابت های شدید بر سر محموله ها تجربه کنند، اما عملا چنین نشد.
در معاملات دیروز، بیشترین میزان رقابت بر سر یک کالای پلیمری به پی وی سی گرید S 57 ( پی وی سی سوسپانسیون ۵۷ ) تعلق گرفت که معامله گران تالار محصولات پتروشیمی حاضر شدند تا سقف ۳۹ درصد نسبت به قیمت پایه این کالا، بر سر تصاحب محموله هایش با یکدیگر به رقابت بپردازند، لیکن این بالاترین رقم رقابت بر سر این گرید پر طرفدار در هفته های اخیر نبود و حتا میزان رقابت بر سر PVC – S 57 در ماه رمضان نیز ارقام بالاتری را ثبت نموده بود. برای نمونه، میزان رقابت بر سر این کالا، نسبت به هفته گذشته با افت ۶ درصدی رو به رو شد. البته این نمی تواند عیار کاملا موثقی برای سنجش میزان رقبت و علاقه به خرید با توجه به کاهش جدی قیمت های پایه در هفته جاری باشد، چرا که پی وی سی ها به تبعیت از بازارهای جهانی که قیمتشان بدون تغییر باقی ماند، در ایران و در قیمت های پایه اعلامی روز یکشنبه تنها ۰.۶ درصد کاهش را تجربه کردند که این میزان کاهش معناداری به شمار نمی رود که خریداران به انجام رقابتهای سنگین { به علت کاهش قیمت پایه } برای خرید این کالا ترغیب نماید.
دو گرید پلی پروپیلن شیمیایی شرکت نوید زر شیمی به ترتیب در رده های دوم و سوم بیشترین میزان رقابت قرار گرفتند. این گریدها با ۳۳ و ۲۳ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه خود مواجه شدند. پس از این دو کالا، بیشترین درصد رقابت در پلی پروپیلن های شیمیایی ۳ درصد بود که تنها به یک گرید پلی پروپیلن شیمیایی هم تعلق گرفت. این برای پلی پروپیلن های شیمیایی، در ماههای اخیر یک اتفاق مهم و متمایز بود. بیشتر پلی پروپیلن های شیمیایی عرضه شده نیز با قیمت پایه معامله شدند، و این موضوع در مورد محبوب ترین کالای پلیمری بورس کالای ایران نیز صادق بود. بالاترین درصد رقابت برای پلی پروپیلن های نساجی که همواره درصدهایی بالای ۲۰ و ۳۰ درصد رقابت را در بسیاری از گریدها به ثبت می رسانند، در معاملات دیروز تنها ۱ درصد بود و تقریبا تمامی عرضه ها با قیمت پایه به فروش رسیدند.
پلی پروپیلن فیلم نیز نسبت به هفته های گذشته با حداکثر ۱۷ درصد رقابت به فروش رسیدند. در صورتیکه به صورت میانگین درصد رقابت برای این کالا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است. لذا مشاهده می کنید، تنها پی وی سی ها نبودند که به علت عدم کاهش قیمت جدی، با عدم اقبال مناسب معامله گران بورس کالا مواجه شدند. بلکه کالاهایی که با کاهش های ۴ و ۵ درصدی در قیمت پایه هم مواجه شدند، برای معامله گران بورس کالا چندان جذاب نبودند؟ کالایی مانند پلی پروپیلن نساجی که در تمام سال، محبوب ترین ماده پلیمری بورس کالاست، در این هفته به صورت کاملا استثنایی تقریبا در همه گریدها بدون هیچ رقابتی و با قیمت پایه معامله شد. این اتفاق درست زمانی افتاد که با پایان ماه رمضان، انتظار می رفت در اولین عرضه بهین یاب مواد پلیمری میزان تقاضا، با افزایش قابل توجهی رو به رو گردد. اما وقتی که کالا یا کالاهایی با قیمت پایه به فروش می رسند، به این معناست که میزان تقاضا حداکثر به اندازه میزان عرضه هاست و با توجه به محدودیت عرضه برخی از کالاها نظیر انواع پلی پروپیلن ها، ما می دانیم که با افزایش عرضه مواجه نبوده ایم که بتواند تقاضای اضافه شده احتمالی را پوشش دهد، پس به راستی دلیل اینکه دیروز، بر خلاف تمام پیش بینی ها با کمترین میزان افت و خیز و رقابت در فروش محصولات پلیمری مواجه بودیم، چیست؟ آیا این موضوع را باید به فال نیک گرفت؟ یا باید از ورود صنعت پلاستیک به فاز بحرانی نگران بود؟
اولین دلیل عدم وجود جذابیت برای خرید مواد پلیمری عرضه شده در تالار محصولات پتروشیمی، خبر تحریم پتروشیمی ها بود. این خبر، فارغ از اینکه در واقعیت عرضه ها تغییری ایجاد می کند یا نه ؟ به لحاظ روانی این پیام را به بازار می فرستند که عرضه ها به علت تحریم برخی پتروشیمی ها در داخل افزایش خواهند یافت. همین خبر، به عنوان یک عامل روانی سبب می شود تا خریداران نسبت به آینده عرضه ها امیدوارتر شوند. این امیدواری هم سبب می شود تا خریداران اگر عجله نداشته باشند، دست نگاه دارند تا در هفته های آتی که میزان عرضه بیشترست، و طبعا رقابت کمتر به خرید مواد مورد نیاز خود بپردازند.
دلیل دیگر عدم اقبال به عرضه های دیروز اینست که روندِ فعلی بازار دلار، نشان از ادامه مسیر نزولی این ارز دارد. با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای فرمول کشف قیمت های پایه مواد پلیمری تابعی است از قیمت دلار نیمایی، خریداران بر این گمان هستند که احتمالا در هفته های آتی با افت بیشتر قیمت پایه مواجه خواهند شد و می توانند محموله ها را با قیمت های کمتری از آن خود کنند. ضمن اینکه دیگر فاکتور تاثیرگذار بر قیمت های پایه، روند جهانی تغییر قیمت های مواد پلمیری است که آنهم فعلا نشانه ای بر افزایشی شدنِ خود نشان نمی دهد و چهارهفته است که روندی نزولی در سطح بازارهای جهانی پلیمرها جریان دارد. اگر این هفته قیمتهای جهانی بازهم سقوط نکنند، دست کم انتظار می رود که ثبات داشته باشند و مجموع این داده های عینی و ذهنی، دیروز سبب شد تا بر خلاف تمام پیش بینی ها خریداران در محاسبات خود تجدیدنظر کنند و اگر ضرورتی برای خرید نداشتند، دست به خرید نزنند و معاملات خود را به هفته آتی واگذارند.
به نظر می رسد دیروز تنها صنعتگرانی که تعهداتی زمانی برای ارایه محصولات و مصنوعات پلیمری داشته اند، دست به جیب شده اند و تقاضا به ثبت رسانده و خرید انجام داده اند و از همین رو، بیشتر کالاها با قیمت های پایه معامله شدند و تنها ۴ یا ۵ گرید خاص، آنهم با رقابتی کمتر از همیشه، اما همچنان با رقابتی دو رقمی مورد معامله قرار گرفتند که گزارششان به استحضار شما رسید.
در پایان باید متذکر شد، از این عدم اقبال به خرید و تقاضای کم برای خرید مواد پلیمری فعلا نمی توان حرکت به سمت رکود را برداشت کرد، به ویژه آنکه بیشتر کسانیکه دیروز دست به خرید زدند، منطقا صنعتگرانِ واقعی بودند و نه دلالان و واسطه هایی که برای کسب سود بیشتر و خرید ارزانتر چشم به هفته های آتی دوخته و از خرید صرف نظر نمودند.