اتاق بازرگانی هیچ استراتژی مشخصی برای پسابرجام نداشت.جمشید عدالتیان با ابراز این نکته، ضمن انتقاد از اتاقهای بازرگانی، افزود: اتاق برای واحدهای کوچک و متوسط است نه پتروشیمیها و خودروسازها که با یک تلفن به وزیر دسترسی دارند.
به گزارش صنایع پلاستیک، عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: پس از توافق هستهای شرکتهای کوچک و متوسط آمریکایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کردند اما علاوه بر گروهی که همواره مخالف حضور آمریکاییها در ایران بودند عدهای دیگر نیز به دنبال انحصار حضور آنها با خودشان بودند که فقط به واسطه آنها بتوانند این شرکتها حضور پیدا کنند. از طرف دیگر به دلیل نبود استراتژی مشخص و برنامهریزی ما به سمت شرکتهای کوچک و متوسط اروپایی که هیچگونه بازاری در آمریکا ندارند و به راحتی میتوانند با ما کار کنند نرفتیم و فقط به دنبال پولهای بزرگ و شرکتهای بزرگ بودیم. همین امر باعث شد که امروز به راحتی ما را تحریم کنند.
متاسفانه اتاق تهران آنطور که باید و شاید عملکرد مثبتی نداشت و جور آن را اتاقهای مشترک کشیدند. هرچند در این مدت سه هیات به کشورهای مختلف فرستاده شدند اما آن بازدهی لازم وجود نداشت.
پس از برجام یک نوع فضایی به وجود آمد و خیلیها فکر میکردند اتفاق بزرگی قرار است رخ دهد اما در عمل اینگونه نبود از طرف دیگر اتاقها نیز یک عده محدودی را بازی دادند و همین امر باعث گلهمندی سایر اعضا شد.
الان که برجام معلق شده است صحبتها کلی میشود اما در آن دو سال یک عده خاص بودند که به دنبال گرفتن امتیاز و نمایندگی برندهای مختلف بودند و حتی برخی کارهای واسطهگری انجام دادند.
جمشید عدالتیان تصریح کرد: پتروشیمیها و شرکتهای بزرگ نیازی به اتاق ندارند و به راحتی با یک تلفن با وزیر ارتباط مستقیم میگیرند. اتاق، خانه شرکتهای کوچک و متوسط است اما متاسفانه این شرکتها بازی داده نشدهاند و در سفرهای تجاری اصلاً مجالی به آنها داده نشد.