مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به ضرورت متنوع سازی بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی ایران در شرایط تحریم، گفت: پیشنهاد می شود برای پرهیز از موازی کاری در حوزه صادرات رگولاتور صادرات محصولات پتروشیمی راه اندازی شود.
به گزارش صنایع پلاستیک، «مهدی شریفی نیک نفس» با اشاره به ضرورت متنوع سازی بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در دوران تحریم، گفت: در طول چند سال اخیر کشش بازار چین ارتباطی به شرایط ایران ندارد و واقعیت این است که محصولات ایران به طور کلی حاشیه سود مناسبی در بازارهای جنوب شرق آسیا دارند و البته که قطعا نباید خود را محدود به این بازارها کنیم و باید بازار کشورهای آفریقایی و اروپا را هم در برنامه قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اعلام اینکه از آنجا که هم اکنون تقریبا همه شرکتهای پتروشیمی اقتصادی اداره می شوند و سیاست گذاری در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست، تصریح کرد: بر این اساس مجتمع های پتروشیمی تصمیم می گیرند که محصول را به کدام بازارها بفرستند ولی قبلا یکسری سیاستها اعمال می شود و با آینده نگری و عامدانه به یک سری بازارها ورود می کردیم.
به گفته وی اگرچه این رویه و ورود اکثریت شرکت ها به یک بازار خاص مشکلاتی از جمله آنتی دامپینگ و … را به دنبال داشته است ولی در این شرایط حضور یک رگولاتور که بتواند این شرایط را مدیریت کند و سیاست هایی را اعمال کند ضروری است.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در کشورهایی مانند ترکیه و هند در گذشته شاهد بودیم که برای محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران سیاست هایی مانند آنتی دامپینگ گذاشتند که ما نتوانستیم از شرکتهای خودمان خوب دفاع کنیم، یادآور شد: شرکت بازرگانی پتروشیمی می تواند در این راستا به واسطه شبکه بینالمللی خود، اطلاعات روز را در اختیار رگولاتور بگذارد ولی رگولاتور باید یک مقام فراسازمانی باشد که حتی وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از آن تبعیت کنند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود، باید معاونتی تحت عنوان معاونت صادرات زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود که می تواند نقش رگولاتور را در محصولات صادراتی کشور از جمله پتروشیمی ایفا کند.
منبع: انجمن کارفرمایی پتروشیمی