تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا ایریسل باعث تاخیر دربارگیری محموله های پتروشیمی و عدم پهلو گیری کشتی ها در برخی از بنادر چین شده است، به طوری که منابع خبری از عدم دریافت محموله های خریداری شده برخی از شرکتهای پتروشیمی ایرانی در اروپا و چین خبر می دهند.
به گزارش صنایع پلاستیک به نقل از پتروتحلیل، این در حالی است که شرایط حمل محموله های پتروشیمی ایران به اروپا به دلیل تحریم ها سخت شده و اثار ناشی از آن مشهود است.
حال آنکه تعدادی از محموله های پلیمری که پیشتر یعنی چهارم نوامبر و با آغاز تحریم ها علیه ایران بارگیری و حمل شده، هنوز به مقصد نهایی نرسیده است.
برخی منابع خبری از گمشدن محموله های حمل شده توسط ایریسل پس صد روز از بارگیری و حمل آن به اروپا و بنادر کینگداو و تیانجین چین خبر می دهند.
این در حالی است که آثار تحریم ها در صنعت پتروشیمی پس از چهارم نوامبر پیشرفت کرده و از کمیکال به پلیمر نزدیک شده است و به نظر می رسد پیش از عمیق تر و مضاعف شدن این آثار نیاز به راه حل است؛ چرا که در حال حاضر شرایط حمل محموله ها به اروپا و چین دشوار شده است و احتمال اضافه شدن مشکلات بعدی نیز وجود دارد.
تاخیر در حمل یکی از مشکلاتی است که در دو ماه اخیر سبب سرگردانی محموله ها، نگرانی و بلاتکلیفی خریداران محصولات پتروشیمی ایرانی شده است.
در حال حاضر محموله های چند شرکت پتروشیمی ایرانی که توسط ایریسل بارگیری و حمل شده به مقصد نهایی نرسیده و منابع خبری از گمشدن محموله ها خبر می دهند.
برخی منابع خبری از احتمال توقف ایریسل در بندر کلانگ ( Port Klang ) مالزی هنگام تخلیه و بارگیری مجدد محموله ها به دلیل تحریم ها خبر می دهند.
یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار پتروتحلیل گفت: هم اکنون علاوه بر مشکلات حمل و نقل دریایی، تاخیر در حمل محموله ها و عدم دریافت بارها توسط خریداران در کشورهای اروپایی، سوخت رسانی به کشتی های ایرانی و پهلو گیری در بنادری مانند هامبورگ، امارات و حوزه CIS هم با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: هدف گذاری ایجاد پتروشیمی های متعدد در ایران، بالا بردن صادرات در صنایع بالا دستی و یا پایین دستی است، از طرفی با اشباع ظرفیت داخلی در دوران تحریم مجتمع ها بالاجبار با پایین آوردن نرخ در پی صادرات محصولات خود هستند.
به گفته این مقام آگاه، پتروشیمی ها باید میزان پراکندگی خود را در قبال صادرات در زمان تحریم ها را کمتر کنند، به نحوی که چند کانال ارتباطی با کشور های وارد کننده تشکیل داده و سعی در ایجاد ارتباط و صادرات محصولات پلیمری با استفاده از یک کارگروه منسجم میان پتروشیمی های ایرانی کنند.
این کارشناس فعال در حوزه پلیمر گفت: تامین قطعات مجتمع های پتروشیمی نیز یکی از ضرورت های این صنعت در زمان تحریم ها است ، به طوری که باید در تامین قطعات وکاتالیستها تمرکز بیشتری رخ دهد.
وی افزود: در حال حاضر بحث تامین کاتالیست های واحد های پتروشیمی مطرح است، از طرفی به دلیل داشتن تاریخ مصرف حدودا ۶ ماهه، نیاز به تامین دوباره این کاتالیست ها است که با شرایط تحریم خرید آنها کمی دشوار به نظر می رسد.
به گفته این مقام آگاه، پتروشیمی هایی که مواد شیمیایی تولید می کنند، درحال حاضر ممکن است به دلیل کاهش صادرات، اشباع ظرفیت داخلی و پر شدن مخازن، به اورهالی زود هنگام بروند تا راه حلی برای فروش محصولات خود پیدا کنند.