متاسفانه علی رغم پایان فصل اوج استفاده از PET گرید بطری و همانطور که در تحلیلی که چند روز پیش منتشر کردیم به نظر می رسد التهاب در این بازار را پایانی نباشد.
به گزارش صنایع پلاستیک، در قیمت های اعلامی این هفته دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، دو گروه کالا افزایش قیمت را تجربه کردند که پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و گروه پی وی سی ها بودند. می توان از افزایش قیمت ۰.۳ درصدی قیمت پی وی سی ها گذر کرده و آنرا نادیده گرفت، اما منابع به صنایع پلاستیک از افزایش قیمت PET بطری حتا قبل از رشد ۵ درصد قیمت پایه ی این کالا خبر دادند.
بنابراین اطلاعات موثق به نظر افزایش ۵ درصدی قیمت پایه انواع گریدهای پت بطری، افزایش قیمت این ماده در بازار آزاد که از ابتدای هفته و قبل از اعلام قیمت های پایه آغاز شده بود را تسهیل و تسریع خواهد کرد. به نظر می رسد که رقابت های امروز در بورس کالا، برای خرید این کالا در گریدهای گوناگونش رخ خواهد داد، نقش موثری در میزان افزایش قیمت PET بطری در روزهای آتی خواهد داشت.
گزارشهای موثق اظهار می کنند که PET بطری که در پایان هفته گذشته با رقم ۱۵.۰۰۰ تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد، از آغاز این هفته با یک پرش ۱۵۰۰ تومانی همراه شده است و به رقمی حدود ۱۶.۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.
از جمله ادله ی این افزایش قیمت می توان به اورهال پتروشیمی تندگویان که فعلا ادامه دارد، اشاره داشت. این در حالیست که حتا در خوشبینانه ترین تحلیل ها اگر این پتروشیمی در پایان آذرماه وارد مدار شود، مسوولان آن هنوز برنامه ای را برای چگونگی تامین پارازایلین در غیات ۴ ماهه پتروشیمی نوری، که تامین کننده این ماده اساسی پتروشیمی تندگویانست به دست نداده اند. همین عدم شفافیت، می تواند یکی دیگر از علل افزایش قیمت PET در آغاز فصل زمستان باشد!!!
ادامه ی صادارت قاچاق این ماده به کشورهای عراق و ترکیه نیز از دیگر ادله ی ادامه شرایط بحرانی این ماده است. بدون شک، احتکارهای نامکشوفه و مواد PET احتکار شده ای که کشف شده اند اما هنوز به بازار نیامده اند یکی دیگر از علت های افزایش قیمت این ماده هستند.
همچنین احتمال مشکلات در واردات PET یا موادی اساسی چون پارازایلین، با توجه به قرار داشتن نام پتروشیمی تندگویان در لیست تحریم های ثانویه آمریکا از دیگر دلایلی هستند که بر التهاب روانی بازار خواهند افزود.
توجه داشته باشید، التهاب در این بازار نیز مانند سایر بازارها، تنها اثر خود را بر مصرف کننده نهایی خواهد گذارد و نهایتا مصرف کننده نهایی و مردم هستند که باید هزینه ی بی تدبیری مسوولان را بپردازند.