به گزارش واحد ترجمه و تولیدی محتوی صنایع پلاستیک، شرکت فروشگاههای زنجیره ای خرده فروشی Tesco اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ یک میلیارد قطعه پلاستیکی را از محصولاتش که برای فروش در فروشگاه های انگلستان عرضه می شوند، را حذف خواهد نمود. حذف بسته بندهای غیرقابل بازیافت از فروشگاههای تسکو استراتژی نهایی این فروشگاه نامدار در سطح جهانست.
این اقدام ، بخشی از استراتژی ۴R فروشگاه Tesco است. این استراتژی شامل حذف(Remove)، کاهش(Reduce)، استفاده مجدد(Reused) و بازیافت(Recycle) پلاستیک می باشد. شرکت Tesco در این استراتژی قصد دارد، تا با چهار روش فوق بسته بندی ها و بسته های غیرقابل بازیافت و اضافی را به کلی از چرخه فروش خود خارج نماید.
این مجموعه زنجیره ای فروشگاهی در این استراتژی و در جاهایی که نمی توان پلاستیک را از بسته بندی حذف کرد، به عنوان مثال در جایی که استفاده از پلاستیک از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری می کند، از سیاست استفاده حداقلی از پلاستیک پیروی خواهد کرد. به این معنا که زنجیره سوپر مارکت های Tesco با تامین کنندگان خود همکاری خواهد کرد تا استفاده از پلاستیک را به حداقل برساند. این مجموعه فرصت های جدیدی را برای استفاده مجدد از بسته بندی خود کشف می کند و به کاربران و مشتریان خود اطمینان می دهد که هر بسنه بندی پلاستیکی که باقی مانده باشد به عنوان بخشی از یک حلقه بسته بازیافت خواهد بود.
روایط عمومی این فروشگاه در اطلاعیه خود می گوید: “اگر بسته بندی قابل بازیافت نباشد ، جایی در تسکو نخواهد داشت.”
تسکو برای حذف یک میلیارد قطعه از محصولات تجاریش تا پایان سال ۲۰۲۰ قصد دارد کارهای زیر را انجام بدهد:
- حذف فیلم های (کیسه های ) پلاستیکی که معمولا برای بسته بندی میوه، سبزیجات و نان ها استفاده می شود. جای این فیلم های پلاستیک، با کاغذ گرفته خواهد شد.
- حذف درپوش ثانویه روی محصولاتی مانند خامه، ماست و غلات
- حذف قاشق و چنگال یکبارمصرف و نی ها در وعده های غذایی کارکنان
- حذف نی از کارتن های نوشیدنی ها
- حذف ۲۰۰ میلیون قطعه پلاستیک که برای بسته بندی های لباس و کارت های تبریک استفاده می شوند.
در ماه اوت، تسکو با ۱۵۰۰ تامین کننده ملاقات کرد تا به آنها اطلاع دهد که نوع بسته بندی ها بخش اصلی فرآیند تصمیم گیری این فروشگاه زنجیره ای را تشکیل می دهد که تعیین می کند، کدام کالاها در فروشگاههایش فروخته شود. این فروشگاه این حق را برای خود محفوظ می دارد که دیگر از بسته بندی هایی که بازیافت پذیر نیستند، یا برای بازیافت بهینه طراحی نشده اند، استفاده نکند و این موضوع را به روشنی به تامین کنندگان بسته بندی کالاهایش اعلام نموده است.
تسکو قبلا عرضه فیلم های پلاستیک را در تحویل های آنلاین خود متوقف کرده است که همین تصمیم باعث شده است که سالانه ۲۵۰ میلیون فیلم پلاستیکی (به غلط مصطلح کیسه نایلون) کمتر تولید و استفاده گردد.
“دیو لویس – Dave Lewis” مدیرعامل تسکو، Tesco اظهار داشت: “کار برای حذف؛ کاهش، استفاده مجدد و بازیافت در حال تغییر نوع بسته بندی های ماست. در طی دوازده ماه آتی، ما یک میلیارد قطعه پلاستیکی را از محصولاتمان حذف خواهیم نمود. همچنین تاثیر زیست محیطی محصولاتی که می فروشیم،کاهش خواهیم داد. با تمرکز بر روی راه حل هایی که می توانیم در تمام فروشگاه های زنجیره ای در انگلستان به کار گیریم، می توانیم تفاوت چشمگیری ایجاد کرده و در تلاشهای خود برای مقابله با ضایعات پلاستیک را وارد فاز و مقیاس جدیدی نماییم.