به گزارش صنایع پلاستیک، نشست خبری پنجمین دوره نمایشگاه – کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹، راس ساعت ۱۵ بعد از ظهر و به صورت آنلاین (برخط) در پلتفرم ZOOM برگزار گردید.
در این جلسه که آقایان دکتر حسین نازکدست (دبیر علمی کنفرانس)، مهندس امید کوشکی (رییس هیات مدیره انجمن مستربچ و کامپاند)، آقای امیرعلیزاد منیر (دبیرانجمن) و سرکار خانم دکتر میر رضایی (دبیر کنفرانس) به همراه کارشناسان شرکت سماء که بناست پنجمین دوره کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری تهران را برگزار نماید، ضمن ارایه توضیحاتی نسبت به پرسش های خبرنگاران، پاسخ های مقتضی را ارایه دادند.
پنجمین دوره کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری با محوریت و راهبری انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، به صورت مجازی و آنلاین در تاریخ چهارشنبه ۳۰ مهرماه تا ۵ شنبه ۱ آبانماه به مدت دو روز و در هر روز در چهار بخش تحت پلتفرم زوم برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه برگزاری کنفرانس مجازی، در مجموعه صنایع پلیمر، اگر نه بینظر دست کم کم نظیرست، آقای کوشکی تاریخچه ای از مجری نمایشگاه به دست دادند و گفتند: شرکت سماء در زمینه برگزاری کنفرانس های آنلاین خاصه در بخش پزشکی و در پلتفرم زوم، تجارت خوبی دارد و با توجه کارنامه خوب این شرکت در این زمینه، آنها را مسوول اجرای یکی از اولین کنفرانس های آنلاین (برخط) در حوزه صنعت پلیمر نموده ایم و امیدواریم با پشتیبانی خوبی که صورت می گیرد، مشکل خاصی پیش نیامده و این دوره از کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری نیز با موفقیت به کار خود پایان دهد.
آغاز جلسه با سخنان دبیر کنفرانس:
در ابتدای جلسه خانم دکتر نجمه میررضایی، مقدمتا کلیاتی در مورد برنامه ها، موضوعات و اهداف کنفرانس را برای حضار تشریح کردند. ایشان ضمن اشاره به اینکه ۵۰ سخنرانان در این دو روز، حضور خواهند داشت و مطالب و مقالاتشان را ارایه می کنند، از وجود دو روم یا اتاق سخن گفتند، که یکی سالن اصلی است و دیگری سالن فرعی است. در سالن اصلی مقالات اصلی ارایه می شوند و در سالن فرعی مقالات تحقیق و توسعه سازمانها، مقالات دانشجویان و … عرضه می گردند.
ایشان همچنین از وجود نمایشگاه و غرفه های مجازی که توسط ۱۵ شرکت اجاره شده اند و به این دو روم متصل هستند، خبر داده و افزودند که در زمانهای استراحت افراد می توانند به این غرفه های مجازی مراجعه نموده، در آنها کاتالوگها و اطلاعات مرتبط با هریک از شرکت ها را دریافت کرده و حتا با کارشناسان شرکتهای حاضر در این غرفه ها به گفتگو بپردازند.
به گفته خانم میررضایی در هر روز چهار Section در نظر گرفته شده است که هر بخش هم موضوعات انحصاری خود را داراست. از جمله این موضوعات می توان به مشکلات صنایع تکمیلی، مشکلات و نیازهای صنعت پتروشیمی، صادرات به عنوان یکی از مهمترین مباحث فعلی کشور و صنعت، آینده پژوهشی صنعت مستربچ و کامپاند، نوآوری ها، افزودنی ها و در انتها در مورد مسائل مرتبط با ماشین آلات و تجهیزات جانبی صنعت کامپادینگ {آمیزه سازی} اشاره کرد.
پس از ایشان دکتر حسین نازک دست، از اساتید شناخته شده پلیمر دانشگاه پلی تکنیک و دبیر علمی انجمن، به بیان برخی نکات پرداختند که مهمترین آنها، حرکت کنفرانس از حالت آکادمیک صرف به سمت مباحثی است که بیشتر عملی داشته و مورد دغدغه صنعت مستربچ و کامپاند می باشد. وی در این زمینه افزود: “در این دوره سعی شده جنبه های فنی، تجاری و … نیز علاوه بر مباحث آکادمیک ارایه شود.”
مزایای برگزاری برخط {آنلاین} کنفرانس از زبان دبیر علمی :
دکتر نازکدست در مورد نحوه برگزاری کنفرانس به صورت وبینار، در پاسخ به صنایع پلاستیک، اظهار داشتند: این مساله به خاطر کرونا و همه گیری آن به ما تحمیل شد، ما در ابتدا می خواستیم که این دوره هم حضوری برگزار شود، تمام تلاشمان را هم کردیم اما نشد. وی ادامه داد: البته این موضوع، هم معایبی دارد و هم محاسنی. افزایش قابل توجه تعداد مقالات و حضور تعداد بیشتری سخنران بین المللی در این دوره کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند تهران یکی از محاسن برگزاری مجازی این رویداد است. به گفته مسوولان کنفرانس ۲۰ سخنران خارجی در دوره پنجم نمایشگاه – کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری، حضور خواهند داشت.
ایشان تمرکز هر چه بیشتر بر روی محتوا را یکی دیگر از مواردی دانستند که برگزاری مجازی کنفرانس اسباب آنرا فراهم کرده و آنرا موضوعی قابل توجه و مثبت ارزیابی کردند. همچنین به گفته دکتر نازکدست، برگزاری مجازی این کنفرانس این امکان را فراهم آورد، تا از صنایع مرتبط با صنعت مستربچ و کامپاندینگ، نیز به طور اختصاصی بتوانیم دعوت نموده و بهره ببریم.
به دنبال پلی بین تامین کننده و مصرف کنندگان هستیم!
سپس مهندس کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، به طرح برخی موارد مرتبط با کنفرانس پرداختند. ایشان در ابتدای سخنان خود، ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه و تشکر ویژه از استاد نازکدست به علت همراهی و کمک ایشان برای جمع آوری و ارایه محتوای مناسب، از زحمات دبیرخانه کنفرانس نیز سپاسگزاری نمودند.
در ادامه ایشان اظهار داشت: ” دغدغه ما و هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، از همان دوره نخست، برقراری یک پل ارتباطی بین تامین کنندگان و مصرف کنندگان مستربچ ها و کامپاندها بود. همچنین علاقمند بودیم که علاوه بر این موضوع، بازخوردی از کیفیت محصولاتی که به مصرف کنندگان ارایه می شود نیز داشته باشیم و با نیازهای مصرف کنندگان نیز به طور دقیق تر آشنا شویم. ”
مهندس کوشکی افزود: در یک دوره ای حتا خواستیم کنفرانس را به سمت برگزاری اپلیکیشن محور ببریم، اما این اتفاق نیافتد چون تولید محتوا برای این مهم بسیار دشوار بود تا دوره قبل که ما یک تجربه خوبی با انجمن سیم و کابل داشتیم و یک بخش را به صورت اختصاصی به انجمن سیم و کابل اختصاص دادیم، البته با همکاری خود آن عزیزان این قسمت برگزار شد، اما بازخورد بسیار مناسبی داشت. جلسات و به خصوص بحث هایی که در بخش پرسش و پاسخ مطرح شد، یک رابطه بسیار مناسبی را بین تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بخش تولیدکنندگان سیم و کابل ایجاد کرد.
در این دوره هم، ما از اولین نقاطی که شروع کردیم نامه نگاری با انجمن های مصرف کننده مستربچ ها و کامپاندهای پلیمری بود. تقریبا با تمام آنها نامه نگاری کردیم، سعی کردیم جلسات مشترک با آنها داشته باشیم، و اگر می توانستیم برای هر کدام یک بخش انحصاری تشکیل بدهیم و تعدادی سخنران در همان صنعت حضور می یافتند، برای ما ایده آل بود، اما باز در بخش تولید محتوا نشد آنطور که مدنظرمان بود عمل شود و نهایتا به آنجا رسیدیم که از چهار انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، انجمن نساجی، انجمن سیم و کابل و مصرف کنندگان مستربچ و کامپاند در حوزه خودرو { به طور خاص ساپکو} دعوت به عمل آوردیم که بخش اختصاصی خودشان را داشته باشند و امیدواریم با نیازهای این صنایع هر چه بیشتر آشنا بشویم.
مهندس کوشکی سپس به روند کلی صنعت پتروشیمی اشاره کرد، که دیگر اینطور نیست که پتروشیمی ها همه مواد و افزودنی ها را جدا جدا مصرف کنند و به این ترتیب مشکلاتی نظیر ترکیب و دوزینگ و … هم دیگر وجود نخواهد داشت. در واقع پتروشیمی جهان برای هر یک گرید خود متناسب با خواص مورد نیازش، مستربچ هایی از مستربچ سازها می خرند که به One Pack موسوم است و شامل همه ادتیوها و آنتی اکسیدان ها، آنتی یو وی ها، لیز کننده ها و .. با دوز لازم می باشد. ما نیز باید در داخل به همین سمت و سو حرکت کنیم.
مهندس کوشکی همچنین افزود: ما سعی کردیم یک بخش هم مختص پتروشیمی ها، که ارتباط خوبی با آنها باید برقرار کنیم اختصاص دهیم از دو جنبه، یکی همین مستربچ های وان پکی که باید برایشان تولید شود و در اختیارشان گذاشته شود، و جنبه دومی هم که در نظر گرفتیم، معرفی پتروشیمی کره جنوبی و به صورت مشخص برند LG به عنوان یک الگوی مناسب از همکاری بین صنایع بالادست و پتروشیمی ها با صنعت کامپاندسازی و مستربچ است. چرا که شاهد بودیم که متاسفانه علی رغم وجود فضای بسیاری که در صنعت کامپاندسازی در کشور وجود دارد، در مقطعی پتروشیمی ها به تولید کامپاندها رو آوردند که تجربه خوبی هم نبود.
دکتر نازکدست هم در اظهارات پایانی خود به عدم وجود یک مرز مشخص در این راستا که چه کامپاندی را باید خود پتروشیمی ها و چه کامپاندی را کامپاندسازان تولید کنند، اشاره کرد و گفت در این مورد در ابتدا که بحث شد با تعصب بسیاری به موضوع نگاه شد، اما امیدواریم با آگاه سازی به صورت گام به گام کم این مرزها مشخص شود و روزی برسد که در کشور ما هم هر کس کار خودش را بکند.
با توجه به برگزاری مناسب چهار دوره گذشته کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، دغدغه هایی در رابطه با برگزاری برخط این دوره وجود داشت که مشاوران و متخصصان شرکت ارایه دهنده خدمات برگزاری این رویداد به صورت آنلاین به اصحاب رسانه داده شد.
در ادامه هم برخی از پرسش های مطرح شده توسط برخی از اصحاب رسانه، توسط این عزیزان پاسخ داده شد.
صنایع پلاستیک، برای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاندهای پلیمری، آرزو می کند که این دوره از این رویداد مهم را که پتانسیل برخوردار شدن از یک جایگاه بهتر و انحصاری در منطقه را داراست، به خوبی برگزار نمایند و چه بسا با کار خوب خود راه را برای برگزاری برخط {آنلاین} سایر کنفرانس ها در صنعت پلیمر باز نمایند.
در پایان هم، دبیر کنفرانس خواست تا برخی از همکاران مطبوعاتی دوربین های خود را روشن نموده و تصویری به یادگار از این جلسه مطبوعاتی مجازی، گرفته شد که ما از آن به عنوان تصویر اصلی این مطلب بهره بردیم و این تصویر از کانال تلگرم انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند گرفته شد.